Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: pää ja jo hattukin täynnä kysymyksiä
Hei nimimerkki PelottaaHyvin ymmärrän pelkosi. Minulla on vielä tuoreessa muistissa kaikki. Koko maailma romahti kertaheitolla. Tietämättömyys toi tuskaa ja myös tieto osaltaan luo lisää tuskaa. Halusin mahdollisimman paljon hakea tietoa rintasyövästä, sen hoidosta ja kaikesta. Toisaaltaan taas kun kuuli toisten kovia kokemuksia pelotti entistä enemmin.
Minä kävin viime vuoden toukokuussa yksityislääkärillä, joka totesi tilanteen. Hän laittoi lähetteen yliopistolliseen keskussairaalaan. Leikkaus (osapoisto) oli neljän viikon kuluttua. Vartijaimusolmuketutkimukset tehtiin. Kainalossa oli levinneisyyttä runsaasti, joten kainalo tyhjennettiin. Hoitona sain 18 viikkoa sytostaattia ja 25 kertaa sädehoitoa. Viimeinen sädetys oli tammikuun alkupuolelle. Eli koko syksy ja vähän alkutalveakin meni hoitojen kanssa. Toisille sytostaattihoidot on kovin vaikeat ja tulee huomattavia sivuoireita. Mutta rohkaisuna sinulle; minä pääsin niistä todella vähällä. Vähän oli makumuutoksia, kaksi aftaa tuli suuhun, muutaman kerran oli vähän etova olo, unihäiriöitä oli. Pahoinvointilääkkeitä en tarvinut. No, hiukset tietenkin lähti (nyt jo uutta tulossa hyvällä alulla). Koko sytojen ajan olin niin hyvässä kunnossa, että jaksoin lenkkeillä ja hoitaa huushollin, kävin marjassa ja pesin ikkunoita. Eli älä ennalta sytoja pelkää jos niitä sinulle annetaan, kyllä niistä voi vähälläkin päästä. Ja jos jotakin tulee, niin täytyy joka ilta muistaa ajatella, että taas on yksi voitettu päivä takana.
Menin siis yksityislääkärin lähetteellä sairaalaan. Poliklinikkamaksu sairaalassa oli 6,00 eu/kerta (siis syto tai säde). Luustokartta ja ct-kuvaukset ym kuvat ja kokeet ei maksanut erikseen mitään. Kun oli lääkärin vastaanotto niin maksu oli 22,00 eu. B-lausunnon kirjoittaminen maksoi n. 19,00 eu. Eli ei kustannukset tämän suurempia olleet. Tietysti lääkkeet, joita lääkäri määrää on erikseen. Nyt kiittelen itseäni, että olen joskus kauan sitten ottanut saurauskuluvakuutuksen, saan siis kaikki maksut takasin pientä omavastuuta lukuun ottamatta.
Zemppiä sinulle, olen hengessä mukana torstaina, kun menet leikkaukseen. Kertoile sitten tunnelmiasi kun jaksat.
Voimahalauksin Syysunelma
- Re: pää ja jo hattukin täynnä kysymyksiäSyysunelma
- Re: pää ja jo hattukin täynnä kysymyksiäkevätmieli