Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Helpotusta hikoiluun

Hei!
Minunkin oli ihan pakko vastata tähän viestiin, koska olen kokenut vahvasti samat oireet Sytohoitojen sekä Tamofen lääkityksen aikana kuin kokemuksissanne toitte esiin. Tamofenia olen käyttänyt vasta noin reilu ½ vuotta eli minun kohdallani ihan alussa tämä antiestrogeeni lääkehoito on. Hikoilupuuskat olivat todella "vammauttavia." Julkisissa paikoissa: asiointi kaupassa, apteekissa yms. oli todella hankalaa, kun jossain vaiheessa rupesin jo etukäteen pelkäämään "hikistelykohtauksia". Tämä hikistely ei ollut sellaista pientä, että "puhallanpa vähän hiuksia silmiltä-tyyliin", vaan sellaista, että vitsailin jo miehelleni, että ostan ranteeseen sellaisen vanhan ajan hikirannekkeen, johon voi hikeä tarpeen tullen pyyhkiä. Mutta sekään ei olisi riittänyt vaan olisin tarvinnut mukaan sellaisen pienen pyyhkeen, johon jumppatunnilla yleensä hikeä pyyhitään hikitreenien edetessä:)

Jos en olisi onnekkaasti löytänyt Pregabaliini lääkitystä(Lyrica), kärsisin edelleenkin erittäin hankalista vaihdevuosioireista erittäin voimakkaine hikoilupuuskineen, jotka hankaloittivat yöunianikin suuresti. Olisikohan minulle vähitellen käynyt niin, että olisin linnoittautunut kotiin "hikistelemään", jättämättä yhtään ikkunaa auki (edes sitä ullakko ikkunaa) ja aktiivinen ikiliikkuja olisi vähitellen jähmettynyt kotiin hikistelyn aaltoihin:) Onneksi näin ei käynyt. Minä sain Lyrican ensisijaisesti hermovauriokivun hoitoon ja aloitin käytön pienimmällä annoksella muistaakseni 25 mg + 25 mg. Kipua tämä pieni annos ei vielä vähentänyt, mutta melko pian huomasin, että vaikka kipu ei loppunut, niin "hikistelykohtaukset" loppuivat kokonaan. Uskomatonta ja totta minun kohdallani. Lyrican haittavaikutuksiin on lueteltu pakkausselosteessa mm. kuumat aallot, mutta minun kohdallani Lyrica ne poisti ja olen siitä hyvin iloinen. Tällä hetkellä elelen vaihdevuosioireista vapaata aikaa ja toivon, että näin voisi olla pidempään. Lyrica ei ole aiheuttanut minulle minkäänlaisia sivu-haittavaikutuksia. Ainoastaan pientä väsymystä lääkkeen aloitusviikoilla, jotka vähenivät ja poistuivat kokonaan, kun "sisäänajovaihe" oli käyty läpi.

Minun terveiseni on: puhukaa vaivat ääneen lääkärille, jos yksi konsti ei auta, on repullinen uusia mahdollisuuksia! Jätetään "hikistely" sinne minne se ensisijaisesti kuuluu: jumppatunnille, hiihtolenkille, juoksupyrähdykselle jne. ym,ym.

Upeaa talvipäivää kaikille:)
Talvi09 | 16.3.2010 klo 14:33:28