Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: papa 3, loop-konisaatio

Hei!

Minulla todettiin myös 22-vuotiaana papassa luokan 3 muutoksia ja jouduin käymään myöskin kolposkopiassa sekä minulle tehtiin myöskin loop-hoito. Jatkohoidoksi sanottiin n. kuukauden selibaatti, jotta "haava" kerkiää parantua sekä muutenkin tuli välttää tamponeja ym. Sen kuukauden jälkeen oli vielä muistaakseni jälkitarkastus, jossa otettiin uusi papa ja sen jälkeen papa otettiin ensin puolen vuoden ja nykyisin suositellaan vuoden välein. Loop-hoidon jälkeen muutoksia ei papassa ole ollut, onneksi, mutta edelleenkin jännittää ennen joka papaa, koska minusta tuntuu, että olen vasta nyt 25-vuotiaana tajunnut, mitä olisi voinut seurata, jos olisinkin laiminlyönyt papassa käynnit. Minulle vielä kerrottiin, että syynä muutoksiin oli kondylooma-virus ja annettiin ymmärtää, että olisin saanut sen lukuisista suojaamattomista yhdynnöistä eri partnereiden kanssa. No, täytyy myöntää, että joskus on ehkä tullut hölmöiltyä ilman kondomia, mutta ei minusta kuulu hoitotyöntekijöiden tehtäviin syyllistää potilastaan.

Mutta toivottavasti vastasin edes jotenkin kysymykseesi, tsemppiä sinulle!
Päivikki | 8.5.2006 klo 19:01:50