Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Milloin punktioitavaksi rinnanpoiston jälkeen??
Hei SoulahSinulla on iso leikkaus takana, ja ymmärsinkö oikein, mukava kirurgi, joka osaa kuunnella Sinua? Mitäpä jos kysyisit häneltä tätä punktoimisen ja toipumisen aikataulua?
Sinulla on sieltä rinnan alueelta, kainalosta ja osin kyljestäkin tuntoaisti kateissa, ja näin tulee jonkin aikaa olemaan leikkauksen jälkeen. Tunto palaa, pikkuhiljaa, muttei läheskään kaikille niin täydellisenä, etteikö sitä "paksuuden" tunnetta joihonkin jäisi. Joku sanoo, ettei voi ajella kainaloaan, kun ei se tunnu missään, ja minulla taas on kainalon alla kyljessä pieni kohta, joka ei aisti kunnolla painetta eikä kipua. Mutta muut paikat siinä vieressä kyllä sitten aistivat senkin edestä! Heijaste- ja peilikipu voi olla leikkauksen jälkeen kovaakin, joten huolehdithan riittävästä kipulääkityksestä näin leikkauksen jälkeen?
Toinen seikka, mihin kiinnittäisin huomiota, on ihon hoito. Haava-alue kiristää, koska kirurgi on kursinut sen tiukkaan, ja leikkausalueen voiteleminen perusvoiteilla ja esim. Bepanthenella on nyt tärkeää. Näin iho säilyttää joustavuutensa ja kiristyksen tunne vähenee. Mahdollisesti arvestakin voi tulla kauniimpi.
Varsinaisen imunesteen kyllä näkee sekä tuntee. Aamulla olo voi olla kevyt, kun nestekierto on ollut tasapainossa, mutta iltaa kohti olet todennäköisesti huomannut painontunteen ja hölskymisen lisääntyvän? Varsinkin, jos yö ei tuo mitään helpotusta, on aika näyttäytyä lääkärissä, ja kyllä tuo liikerajoituskin vaatii hellävaraista jumppaa päivittäin. Se on tosi ikävää, että ihmisten tilannetaju ei aina toimi, mutta ota jumppareiden ohjeet vastaan ja tee venytyksiä kotona maltilla ja pikkuhiljaa. Tulosta tulee kyllä, eikä tarvitse repiä äärirajoille.
En voi olla kertomatta, mutta minulla oli jumppari, joka hyshys ei olisi antanut minun leikkauksen jälkeen tehdä mitään. Hän pyöritteli vain silmiään, kun kyselin, että koska pääsen taas kuntosalille;-) Tietysti kerroin, etten aio nostella isoja painoja tai kiusata rintalihasta, mutta siltikin hän huusi avuksi lääkärin ja sanoi "että täällä on kova bodari, joka haluaa käydä kuntosalilla!". Jos näkisit minut niin nauraisit: en todellakaan ole mikään bodari, mutta kun fysioterapeutti itse oli huomattavan ylipainoinen nuori nainen, saattoi tällainen vain lievästi ylipainoinen rouva vaikuttaa hänen silmissään "bodarilta".
No, siihen tuli sitten lääkäri, joka sanoi, että joo eikun vain jumppaamaan ja jalkoja saat tehdä heti kun jaksat. Ja minähän tein, oikein keräsin voimia tulevia hoitoja varten. Sitten vauhti kyllä hiljeni, mutta mitä yritän sanoa, niin: elämä jatkuu, Soulah, olet kokenut ison menetyksen, mutta siltikin voit sisäisesti löytää vanhan eheyden ja uskon siihen, että asiat hoituvat ja järjestyvät yksi kerrallaan. Jos jonkun ihmisen kanssa ei synkkaa, niin sitten kokeilet apua toiselta, ja ennen kaikkea pidät itse itsestäsi niin hyvää huolta kuin parhaiten taidat. Siitä se toipuminen lähtee ja pääset taas uuden elämänvaiheen alkuun.
Halauksin,
Karhutar
- Re: Milloin punktioitavaksi rinnanpoiston jälkeen??Kristitty Lilja
- Re: Milloin punktioitavaksi rinnanpoiston jälkeen??Karhutar