Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Milloin punktioitavaksi rinnanpoiston jälkeen??
Voi Soulah,Tietäisitpä miten haavoittuvainen ja herkkä itse olin noihin samoihin aikoihin kuin sinä nyt! Koin kaiken ja kaikki kovin "raskaasti". Nyt sytohoidossa on välillä ihan sama juttu.
Otin itselleni kuitenkin roolin, että kerron miltä MINUSTA tietyt asiat tuntuvat ja yritin täsmentää, että minähän tässä olen potilas/asiakas. Pyysin ja kehotin katsomaan asiaa myös omalta kannaltani, ja se helpotti useimmiten tilannetta. Mutta se vaatii myös voimia, kärsivällisyyttä ja tiettyä itsetuntoa (jota välillä kyllä piti hakea).
Itse jouduin tämän taudin alkuaikoina kokemaan kaikenlaista. Mikään tai kukaan ei toiminut edes minimiperustasolla. Todennäköisesti siksi, että aloitin hoitoni kesällä kaikenlaisten sijaisten yms. aikana. Jouduin vaatimaan "perusoikeuksiani" ihan olan takaa. Ja poliklinikan ylilääkärikin pyysi sitten minua tekemään kirjallisen valituksen samalla kun myönsi, että kohtelu ei ole ollut asiallista ja oikeaa. Ja sen jälkeen tilanne on parantunut huomattavasti.
Niin, lähtökohtaisesti kaikki ajattelevat sinun parastasi. Mutta kaikki eivät varmaan aina tiedä mikä sinulle on parasta. Joillekin fyssarin tiukka linja varmasti on paikallaan - ja jopa mieluinen, toisille ei ollenkaan. Yrititkö kertoa hänelle asiallisesti, mitä mieltä olit hänen tyylistään ja sanomisistaan? Hän ei ehkä tiedosta olevansa (sinun mielestä) töykeä - miten tavallista se onkaan.
Viestintä on aina molemminpuolinen tilanne, ja vaikka itse on siinä se "heikompi ja hoitoa saava" on hyvä ottaa tämä huomioon - joskus ihan oman etunsa vuoksi ja pitkällä tähtäimellä. Myös hoitohenkilökunta on ryhmä erilaisia ihmisiä. Aivan kuten potilaatkin. Joillakin synkkaa keskenään, toisilla ei.
Never say never - nyt ei ehkä todellakaan tunnu siltä, mutta jonkun ajan kuluttua voi kaikesta huolimatta olla, että näet tämän kaiken (hieman) eri tavalla.
Mutta voimia lähetän sinulle tässä ja nyt!
- Re: Milloin punktioitavaksi rinnanpoiston jälkeen??Kristitty Lilja