Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Dysplasiat??

Näyttää olevan aika yleistä tuo huono tiedonsaanti. Tuntuu jotenkin kohtuuttomalta, että itse joutuu nyhtämällä nyhtämään tietoja asiasta, josta ei itse mitään tiedä. Luulisi olevan lääkäreillekin selvää, että mitä enemmän potilas itse tilanteestaan tietää, sitä rauhallisemmin mielin asiasta voi olla.

Itselläni oli vuosia papa 2. Viime joulun alla normaalin gynekologikäynnin yhteydessä varmistui, että luokka oli muuttunut kolmoseksi. Lähete laitettiin naistentautien poliklinikalle. Tammikuussa tehtiin ensimmäinen kolposkopia, ja etikkaliuoksen vaalentamista alueista otettiin koepalat. Tulosten tultua selvisi, että kohdunkaulan suulla oli vaikeita solumuutoksia, joten hoidoksi määrättiin loop -hoito heti maaliskuulle. Loop -hoidon jälkeen lääkäri sanoi, että mikäli näyttäisi siltä, että muutosalueelta olisi kaikki saatu reunoja myöten pois, ei hän soittaisi perään. Eli siinä tapauksessa tulisin seuraavan kerran kontrolliin elokuussa.

Näin tapahtui. Lääkärin soittoa ei kuulunut, joten olin hyvillä mielin kesälomilla. Viikko sitten kävin uudestaan kolposkopiassa, ja etikkaliuos näytti taas vaalentuneita kohtia. Nyt odotellaan tuloksia kuun puoliväliin, ja todennäköisesti edessä on uusi loop -hoito. Vaikka onkin jo selvinnyt, että tähän asti kyseessä on ollut syövän esiaste, joka vasta ajan kanssa kehittyisi eteenpäin, tuntuu, että epävarmuustila itsellä on jatkuva. Olen saanut itse jatkuvasti onkia tietoa lääkäreiltä, jotka ikään kuin pelkäävät kertoa tuloksista. Vastaukseksi olen saanut kaikenlaisia kiertelyitä ja lausahduksia 'yritä olla ajattelematta asiaa, paras vain odotella', mutta enhän minä voi olla ajattelematta, kun en tiedä tarpeeksi! No, onneksi on selvinnyt, että ollaan tosiaan onneksi vielä aika alkutaipaleella tämän taudin kanssa -tai näin ainakin luulen- mutta jatko tietysti jännittää, kun tuo tiedon jakaminen tuntuu olevan niin vaikeaa.

Mitäs sitten, jos loop -hoito ei auta tälläkään kertaa? Mitä on odotettavissa seuraavaksi? Onko kellään kokemuksia?
lobelia | 5.9.2006 klo 12:14:42