Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Dysplasiat??

Hei!

Ajattelin minäkin kertoa oman kokemukseni. Aluksi kyllä hätäännyin kovasti, kun hakusanani johtivat syöpäsiville, mutta nyt olen toipunut alkujärkytyksestä ja saanut rohkeutta monien kirjoituksista.

Mulla papa ollut aina tähän asti puhdas, mutta viimeisestä löytyi jotain solumuutoksia, jotka johtivat kolposkopiaan ja loop-hoitoon. Nyt odottelen vastauksia patologilta ja odottavan aika on luonnollisesti pitkä...

Itse en oikein tiedä missä mennään, sillä en ole saanut kovinkaan paljon tietoa, enkä ole osannut kysyä niitä oikeita kysymyksiä, koska asia on minulle uusi ja säikähdinkin aikalailla. Itse toimenpiteestä minulle kerrottiin hyvin tarkkaan kyllä, mutta en oikein saanut tietää, että mikä oli vikana. Liekö sitten johtuu siitä, että varmoja vastauksia ei vielä lääkärilläkään ollut. Olen kuitenkin järjestelmällisesti alkanut hankkia tietoa, jotta ymmärtäisin tulevaa vastausta paremmin. Toivottavasti siellä ei mitään kovin pahaa ole.

Itse kolposkopia ja loop-hoito olivat yllättävän helppoja. Pelkäsin niiden sattuvan, mutta toimenpide oli vain epämiellyttävä, mikä johtui lähinnä siitä, että joutui pötköttelemään jalat telineissä jonkuin aikaa kahden tädin häärätessä ja tietysti niistä välineistä, jotka eivät tunnu kylminä kovinkaan kivoilta, ei kivuista. Itse asiassa mulla ei ainakaan sattunut yhtään mikään, neste (etikka) ei kirvellyt, eikä puudutus, hoito tai (haavojen?) poltaminen ei tuntunut lainkaan. Vuotoa on ollut ja terveyssiteet alkavat tympäistä, mutta mitään kipuja tai muita hankaluuksia ei ole ainakaan vielä ollut.

Nyt sitten odotellaan patologin vastausta ja tietoa siitä, mitä jatkossa tehdään. Täytyy myöntää, että jännittää ja pelottaa, mutta toivottavasti saivat nyt kaikki muutokset kerralla pois. Kolposkopia on 6kk:n päästä joka tapauksessa. Tämä tyttö tulee juoksemaan taatusti tästä lähtien liian usein papassa. :)
vattu | 14.9.2006 klo 22:07:58