Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Leikkaukseen lähiaikoina

Terve Sipriina ja muut,

Leikkauskokemukset on varmaan tosi yksilöllisiä. Minä olin sairaalassa reilun vuorokauden eli yön yli ja kotona nukuin vielä 18 tuntia, niin voimakas oli kaiketi nukutuksen vaikutus minuun. Ruokahalukin palasi vasta lauantaina, kun leikkaus oli torstaina.

Muiden kokemukset kertovat että haavaa kannattaa seurata, minäkin poistin teipin vasta viikon kuluttua ja olin aika huolestunut että oliko se liian kauan kiinni. Ongelmia ei tullut. Sen sijaan kainalohaavan kanssa on ongelmia, se ei ole kovin nätti, vaikka paraneminen on ollut ihan normaalia. Siitä kuitenkin tihkui ja tihkuu edelleen sidekundosnestettä joka on tehnyt haavan keskivaiheille tylsän vähän paksumman kohdan. No, murheista pienin ehkä.

Minullakin tämä kahden viikon kohta antoi uskoa siihen, että kyllä tämä tästä. Muuten kunto ollut hyvä mutta kainalo kipea ja turvonnutkin. Tunnottomuus yllätti ja en mm. vielä ole itse iljennyt enkä ihan ylettänytkään ajamaan kainalokarvoja - eli se asia kannattaa tehdä juuri viime hetkellä ennen sairaalaan menoa, jos sitä harrastaa ylipäätään. Deodoranttia en ole itse vielä haavakainaloon laittanut, vain pessyt.

Haavanhoitovälineitä eli teippiä ja n. 5x5 cm sidetaitoksia tarvitset jos haava tihkuu. Mutta sitähän ei tiedä etukäteen, näet sen sitten vasta ja niitä pystyy hankkimaan kyllä sitten kun eivät paljoa paina.

Jumppa on tosi tärkeää, mutta vain kipukynnykseen saakka, ettei haava repeä. Minulla jumpatessa kävi niin, että joku ratkesi (ei haava kylläkään) ja sidekudosnestettä tuli niin paljon että paita ja rintsikat kastui ja nestettä tuli aika paljon. Sitten pyörryin :) Se homma ei ollut kiva, eli kannataa varoa että jumppaa ei tee liikaa kerralla (tein kaksi kertaa tuplamäärät aika lähekkäin toisiaan) ja ei saa ylittää kipukynnystä. Minä saan käden lähes ylös mutta en taakse vielä, leikkauksesta on nyt 2 viikkoa ja 2 päivää.

Eli yksilöllistä on! Kainalon, käsivarren ja rinnanalueen tunnottomuus yllätti minut, eli siihen kannattaa henkisesti varautua.

No tulipa taas tekstiä!

Onnea matkaan - hyvin varmasti menee!

Minäkin olen varmaan samaisessa NKL:n kipututkimuksessa - pidin kättä kylmässä vedessa n. 15 sekuntia. Se oli kamalaa!!! Joku piti 45 sekuntia ja olin aivan äimänä :)

Nyt pitäis lähteä junnujen 15 ja 18 v. kanssa hankkimaan vaatteita sukulaishäihin. Saas nähdä saanko herroja liikkeelle . . . .

Hyvää viikonloppua kaikille täältä sateisesta Helsingistä!

thunder
thunder | 26.5.2007 klo 12:01:20