Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Leikkaukseen lähiaikoina
Moi kaikille,en uista kuka se varoitteli viikolla ettei risusavotassa kannata rehkiä leikatulla kädellä ihan hulluna. Olis kannattanut ottaa neuvosta vaarin; tein siivoushommia metsänpohjalla pari tuntia aamulla vesisateessa. Käsi turposi hiukan, mutta nyt levon ja kevyen hieronnan jälkeen se on ok.
Sipriinalle ja Lotteliinille mun kokemuksia leikauksen jälkeen; mulle tehtin kokopoisto ja kainalon tyhjennys huhtikuun alussa. Olin 4 vko sairauslomalla ja nyt olen olltu sytoista huolimatta töissä vapusta alkaen. Olen esimiesasemassa ja pystyn hillitsemään töitäni, joten se helpottaa tilannetta. Siistiä sisähommaa toimistossa.... Olin ihan iskussa heti leikkauksen jälkeen; 4 pvää leikkauksesta oli Ikeassa huonekauluostoksilla dreeni takin alle piilotettuna. Tyksissä saa hengittävän ja siistin haavataitoksen leikkaushaavan päälle, käsittääkseni se on kirurgi Riitta Aaltosen suunnittelema ja toimii hyvin haavan peittäjänä se ekän viikon; dreeniä poistettaessa se sidos poistettiin. Kainalo on arka ja kättä tulee tosissaan jumpata annettavien ohjeiden mukaan. Ja vähän enemmänkin. Nyt jo ajan moottoripyörääkin, vaikka leikattu käsi on kaasukäsi.
Mutta kuten sanottua, tää on tosi yksilöllistä. Omia aikaisempia toipumiskokemuksia voi peilata tähän; se rinnan puuttuminen ja haavakipu eivät ole niitä vaikeimpia asioita leikkauksen jälkeen; jos imusolmukkeita viedään, kainalo, käsi ja haava-alueen turvotus on hankalampia asioita. Nyt kun leikkauksesta tulee ensi viikolla 8 vkoa, en edes aina muista, että rinta on leikattu pois. Niin hyvin tämä proteesi istuu ja liivitkin on oikein hyvät. Ensin saa sairaalasta "harjoittelurinnan", joka on vanua sisältä, ja sitten vi hakea myöhemmin "oikean" silikonitäytteisen proteesin. Sitä sovitellaan fysioterapeutin kanssa ja samalla voi tehdä liivihankintoja. Näin siis ainakin tyksin piirissä.
Liiviliikkeistä saa muuten muutamalla eurolla ns. lisäkappaleen, jolla saa tilapäisesti rintaliiveihin ympärysmittaan jatkoa, jos dreenireikä on arka ja on turvotusta. Mä käytin niitä ensin noin 4-5 viikkoa ja liivit ei ahdistaneet millään tavalla.
Iloista viikonloppua kaikille ystäville ja lämmin hali kaikille uusille palstalaisille! Mä täällä nautin makuaistista vielä tämän viikonlopun ja syön texmexiä kun seuraava taxotere tiistaina vie taas maut ja kosteudet suusta ainakin joksikin aikaa... t. tella
- Leikkaukseen lähiaikoinaSipriina
- Re: Leikkaukseen lähiaikoinaSipriina
- Re: Leikkaukseen lähiaikoinaTigerlily
- Re: Leikkaukseen lähiaikoinaLotteliini
- Re: Leikkaukseen lähiaikoinaMeriTuuli
- Re: Leikkaukseen lähiaikoinathunder
- Re: Leikkaukseen lähiaikoinathunder