Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Leikkaukseen lähiaikoina

Heippa,
Minä kerron vähän toisenlaisen kokemuksen kuin Tepa :)

Minun leikkaukseni (kokopoisto ja kainaloevakuaatio) olivat elokuussa -06. Leikkauksessa oli tosiaan haavan päälle laitettu pitkä haavateippi, mutta sitä ei minulla otettu seuraavana päivänä pois vaan kotihoito-ohjeessa luki, että sen voi ottaa viikon kuluttua pois. Se kannattaisi kyllä ottaa varmaan siinä jo viimeistään seuraavana päivänä pois!! Minä kun menin noin kuudentena päivänä leikkauksesta käymään osastolla dreenin poistossa, hoitaja sanoi, että tuo haavateippi kyllä täytyy nyt irroittaa. Hyvä kun irrottivat siellä, eihän se sattunut, kun ei tuntoa rinnassa ollut, mutta inhottavaa katseltavaa se oli! Nimittäin mulla se teippi oli jämähtänyt niin tiukkaan kiinni, että sitä irrottaessa ympäröivää ihoa lähti liuskoina mukana. Sain sitten myös antibioottikuurin vähän kuin varmistukseksi, kun oli haavan ympärille noussut muutamia valkopäisiä näppylöitä. Haavaa jouduin käydä näyttämässä suunnilleen viikon välein leikkaavan kirurgin luona. Se ei meinannut mennä millään umpeen ja oli myös katteinen. Haavaa hoidin kaksi kertaa päivässä aluksi (suihkuttelu, katteen poisto(yritys), haavahoitotuotteet päälle), myöhemmin riitti kerran päivässä. Haava oli siis pitkään auki, meni lopullisesti umpeen vasta noin viiden viikon kuluttua leikkauksesta. Osastolta sain kyllä haavahoitotuotteita mukaan, mutta jonkun verran ostin itsekin. Muistoksi jäi ruma arpi, joka on leveimmiltä kohdiltaan ehkä reilun sentin.

Dreeni siis poistettiin 6. päivänä leikkauksesta, enkä joutunut sen jälkeen käymään punkteerattavana, sen verran vähäistä oli nesteen kertyminen poiston jälkeen.

Mulla leikkauksen jälkeen ehkä inhottavin ongelma oli leikatun puolen käden hermosärky. Siihen jouduin syömään Tramalia, joka kyllä auttoi. Buranat ja muut eivät auta hermosärkyyn, joten jos sellaista tulee, niin muista pyytää lääkäriltä tehokkaampaa lääkitystä. Hermosärky tuntui sellaisena polttavana kipuna ja ihon tuntohäiriönä, eli iho oli sellainen "yliherkkä" kosketukselle ja ihon pienikin hipaisu oli todella kivulias. Tämän vaiva poistui reilun kuukauden aikana, mutta se on tietenkin todella yksilöllistä. Joillekin voi käsittääkseni jäädä hyvinkin pitkäaikainen ongelma tuon suhteen. Minulla on hermotusongelmia edelleen, mutta ne tuntuvat enää tuntopuutoksina käsivarressa. Kainalo ja rinnan alue on tunnoton edelleen laajalta alueelta.

Parin viikon kuluttua leikkauksesta alkoi helpottaa jumppauksen osalta. Kokoajan jumppasin tunnollisesti sen kaksi kertaa päivässä kipulääkkeiden voimalla (muista ottaa kipulääkitystä ennen jumppausta), mutta jotenkin muistan että se 2 viikon rajapyykki oli sellainen että mietin: ehkä tästä vielä toipuukin! Itselleni leikkauksesta toipuminen oli ehkä rankempaa kuin minä kuvittelin.

Mutta kuten jo minun ja Tepan melkeinpä täysin erilaiset kokemukset osoittavat: nämä ovat niin yksilöllisiä asioita.. Sinulle Sipriina toivon voimia ja siunausta leikkaukseen!

miu
-miu- | 26.5.2007 klo 11:16:17