Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Tamofen aiheuttaa unettomuutta

Kukkamaaria,
mielialalääkkeistä venlafaksiinin ja fluoksetiinin on todettu vaikuttavan suotuisasti vaihdevuosioireistoon. Ja tutkimuksissa vaikutukset eivät selittyneet pelkällä mielialan nousulla. Itselläni lääkitys (venlafaksiini = Efexor) vaikutti kyllä suotuisasti myös mielialaan, josta ainakin ärtyisyyden ja sen tyyppiset tuntemukset laitan vaihdevuosien piikkiin. Tokihan koko sairausprosessi ja se, että ylipäätään asioita alkoi päässään käsittelemään vasta pitkälti siinä vaiheessa, kun aktiivihoidot alkoivat olla ohi ja samaan aikaan ne vaihdevuodetkin alkoivat. Joten vaikea aina sanoa, mikä on sitten mistäkin johtuvaa.

Kevätmieli,
oireiden voimakkuus riippuu myös siitä, että minkälainen hormonilääkitys on. Esimerkiksi pelkkä Tamofen ilman munasarjakastraatiota ei välttämättä olekaan niin "paha". Tamofen, joka on antiestrogeeni, estää estrogeenin vaikutukset/käytön kasvainsoluissa, mutta ei varsinaisesti estä munasarjojen toimintaa. Sinullakin esim. selvästi jotain hormonitoimintaa jäljellä on, jos kuukautisetkin ovat tulleet.

Minulla on elimistö ollut vaihdevuositilassa helmikuusta -07 lähtien. Jo toukokuussa gynekologi sanoi, että alaosaston limakalvoilla on selvää atrofiaa. Nyt kun tällä viikolla olin kohdun ja munasarjojen poistossa, kirurgi sanoi, että limakalvot ovat "ihan vanhan naisen". No... olenhan mä jo kolmekymmentä :O ;D. Muistutti vaan säännöllisestä rasvauksesta Bepanthenilla tai Ceridal-öljyllä (minkä säännöllisyydestä erityisesti tunnustan kyllä lipsuneeni).

miu
-miu- | 28.10.2007 klo 21:26:42