Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Mitä odotettavissa?

Hei Lokakuu ja Sartsa!
Kyselitte syto-oireistani ja niistä selviämisestä! Minulle ensimmäinen taxo oli pahin. Ei ollut pahoinvointia, muita oireita senkin edestä: kolmantena päivänä suu, kieli ja nielu kipeytyivät ikäänkuin olisivat palaneet! Vatsassa oli yöllä ikäviä kramppeja, koko kroppa oli kuin sähkövirtaan kytkettynä, tuli sähköiskun tapaisia sätkyjä, jalkapohjat arat, huimausta! Näitä kesti 3-4pv, kunnes n. viikon kuluttua tuli kuume, 39 ast. Olin osastolla 4pv ja sain antibioottia suoneen. Seuraavan taxon annosta pienennettiin 20% ja sitten pääsinkin lopuista vähemmillä oireilla.

CEF:jä pelkäsin etukäteen, sillä inhoan kovasti oksentamista ja olin kuullut monien saaneen niistä pahoinvointia!
Sain tiputuksena kortisonia ja kytriliä ennen varsinaisia sytostaatteja. Odottelin kotona, että koska se pahoinvointi alkaa, vaan eipä alkanut! Olin ostanut 10 kpl Kytril-tabletteja (kalliita!) ja otin ens. iltana yhden varmuuden vuoksi. Lievää etomisen tunnetta tuli sitten toisena pv:nä ja sitä kesti 3-4pv:ää, siihen otin Metopramia, se auttoi hyvin!
Lisäksi join runsaasti vettä, laimennettuja tölkihedelmämehuja, kotoista puolukkatuoremehua. Juominen kannattaa aloittaa jo ennen tiputusta. Ruokien ja jopa veden maku muuttuivat ikäviksi, itse söin kevyitä pieniä ateriota ja esim. marjakiisselit ja -keitot maistuivat. Makumuutokset palautuivat vasta yli kahden viikon kuluttua, nyt maut ovat kohdallaan! Kytrilejä käytin vain 3kpl, olisin varmaan pärjännyt ilmankin, pelkillä Metoprameilla.
Vaikka tässä vaivojani luettelin, katson päässeeni sytoista helpolla, olin varautunut paljon pahempaan! Kävelyä harrastin lähes joka päivä, 3-5km:n lenkkejä!
Oireet ovat yksilöllisiä, toivon että tekin pääsette vähällä!!

Hyvää talven jatkoa kaikille kohtalosiskoille, pärjäillään!
Halauksin Irina
Irina | 2.2.2007 klo 13:31:29