Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kysymyksiä?!
Hei Jou11Minulla lapset olivat sairastuessani 4- ja 7-vuotiaat (esikoinen ts. menossa kouluun ja kuopus päiväkodissa). Minulla oli tapana kertoa asioista päivä ja askel kerrallaan, kuitenkin niin että lapsilla oli koko ajan myös käsitys, mitä seuraavaksi tapahtuu. Eli hiustenlähtö, pahoinvointi tai väsymys eivät tulleet pojille yllätyksenä, vaan he tiesivät niin tapahtuvan kuitenkin tietoisina siitä, että se on osa hoitoa ja että äiti toipuu, kunhan vaan saa levätä, syödä ja ulkoilla.
Tietysti keskustelimme myös siitä, mitä tapahtuisi, jos sairastuisin vielä lisää. Kuka silloin pitäisi lapsistani huolta. Tämä ei kuitenkaan ollut se päällimmäinen asia, vaan ensimmäinen asia oli pitää huolta siitä, että pojilla oli oma, normaali turvallinen päivärytminsä ja minäkin siinä mukana ja läsnä niin paljon kuin kulloinenkin kunto antoi periksi. Minulla oli esimerkiksi heti ensimmäisen syton jälkeen jakso, kun vietin viikon sisätautiosastolla antibioottitiputuksessa, ja silloin näin niitä vakavia ilmeitä, niin lasten kuin aikuistenkin kasvoilla. Mutta selvisimme, kun emme tehneet asioista liian vaikeita. Annoin pojille pieniä tehtäviä: mehujen laittoa, dekkareiden valitsemista, sellaista pientä touhua, joka antoi ymmärtää että elämä on hallittavissa ja äidin vointi kääntymässä parhain päin. Ja jos oli jotakin huolta, niin siitä sitten puhuttiin kunnolla.
Minulla oli tautia löydettäessä jo kainalon ja rintalastan imusolmukkeissa, mutta olen saanut olla terveenä jo kohta viisi vuotta. Ei ole enää kuin reilu kuukausi, niin meinaavat potkaista minut syöpäpolilta pihalle. Joten aina kannattaa pitää yllä toivoa, vaikka lähtökohdat olisivat huonot.
Hyvää pääsiäistä Sinulle ja perheellesi.
T.
- Kysymyksiä?!jou11
- Re: Kysymyksiä?!dresses83
- Re: Kysymyksiä?!Katja_74
- Re: Kysymyksiä?!jou11
- Re: Kysymyksiä?!Karhutar
- Re: Kysymyksiä?!Sini-likka
- Re: Kysymyksiä?!jou11
- Re: Kysymyksiä?!Kiroileva siili
- Re: Kysymyksiä?!Katjusmaaret
- Re: Kysymyksiä?!ansu60