Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Hoitojen aikana töihin?

Heippa Vaarain!

Minulla ei ole vertailupohjaa aiempiin sytostaattihoitoihin, mutta rintasyöpääni sain 3xtaxotere + 3xcef kuurin. Taxotere, varsinkin ensimmäinen annos, oli kyllä sellainen jyrä, että kaksi viikkoa meni siitä elpymiseen. Toiset kaksi meni vähän helpommin, mutta työkuntoinen en olisi ollut kuin yhden viikon kolmesta. CEF oli helpompi, siitä aiheutui lähinnä pahoinvointia, mutta muuten ei ollut niin nuijittu olo, enkä kuumeillut.

Jotkut ovat saaneet pelkkää CEFiä, jotkut CMFää, jotkut TACia primääririntasyöpänsä hoitoon. Taxotere kuuluu taksaaneihin (kuten taxolkin), jotka ovat elimistölle toksisempia kuin vanhemmat solunsalpaajat. Sen on kuitenkin todettu vähentävän uusiutumia ja pidentävän elinaikaa ainakin kainalopositiivisilla rintasyöpäpotilailla.

Itse sain taxotere-kuurit, vaikka imusolmukkeista ei läytynytkään syöpää, mutta syöpäkasvaimessa oli muita korkeaan uusiutumisriskiin viittaavia tekijöitä, lähinnä koko ja gradus, sekä ikäni diagnoosin aikoihin (41 v).

CEFien aikana olisin ehkä jaksanut käydä töissä, mutta koska työskentelen koulumaailman parissa, olisi infektioriski ollut niin suuri, että katsoin viisaammaksi olla sairaslomalla koko hoitojakson (myös sädehoidon) aikana.

Itse otin sairasloman ylimääräisen "hengähdystauon" kannalta, takana oli pari tosi tiukkaa ja muutenkin stressaavaa vuotta. Ulkoilin koirani kanssa päivittäin, marjastin ja sienestin, vietin aikaa perheeni kanssa. Lepoakin tarvittiin hoitojen jälkeen. Omalla kohdallani sairausloma oli hyvä ratkaisu, vaikka taloudellisesti tietty se tuntuikin.
kevätmieli | 10.2.2008 klo 13:11:48