Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Peräsuolen syöpä

Hei Keeko,

Tuo odotteluvaihe on varmaan sitä rankinta kun ei oikein tiedä mitä on tapahtumassa ja mitä tulee eteen mutta jos asiat lähtee menemään vauhdikkaasti eteenpäin niin silloin ei myöskään ehdi niin paljoa itse miettiä tässä akuutissa vaiheessa. Minä olen oman tarinani kertonut jossain aiemmin joten en nyt ala sitä toistamaan mutta lyhykäisesti kerrottuna:juuri ennen joulua -06 sain kuula, että mulla on peräsuolen syöpä,sitten oli erilaisia kuvauksia ja viikon sädehoitojakso tammikuun loppupuolella ja leikkaus helmikuun 1.päivä.Tammikuun alussa asennettiin vielä suoleen "proteesi", jonka tarkoitus oli pitää suoli auki.Varsinaisessa leikkauksessa se poistettiin.Sädehoidolla oli tarkoitus pienentää kasvainta, joka oli suureksi todettu.
Tiesin, että mulle tulee avanne mutta jo alkumetreillä päätin, että koitan ajatella aina yhden vaiheen ja asian kerrallaan, enkä jaksanut surra vielä kaikkia tulevia koitoksia.
Sädehoito oli kivutonta ja nopeaa mutta väsynyt olin aina jälkeenpäin.Leikkauksesaa poistetiin koko peräsuoli ja paksusuoli ja tehtiin avanne.Siihenkin kyllä tottui-pakko kun oli.Leikkauksen yhteydessä mulle tehtiin ns.J-pussi sen poistetun suolisto-osan tilalle.Avanne olisi voitu sulkea jo 2 kk kuluttua leikkauksesta mutta patologin lausunnosta kävi ilmi, että jossain imusolmukkeessa olikin syöpäsoluja eli mulle tuli vielä 6 kk sytostaattihoitojakso,joka siis päättyy elokuussa ja mikäli vointini on sen jälkeen hyvä niin syksyllä voidaan avanne sulkea ja sitten alkaa harjoittelu uuden suolisysteemin kanssa.
Olen ollut sairaslomalla tammikuun alusta mutta nyt palaan töihin kesän ajaksi.Tosin teen 3-vuorotyötä ja asiakaspalvelutehtävissä, joten ihan varma en ole kuinka jaksan mutta kokeilemallahan se selviää.
Leikkaus oli iso ja siitä herättyäni oli tunne kuin mut olisi halkaistu kahtia ja sitten liimattu osat yhteen.Mutta varsinaisia kipuja ei tartte pelätä sillä kivunlievitys on aivan huippua nykyään.Sairaalassa olin reilun viikon ja ällistyttävän nopeasti aloin toipua.Nyt ei oikeastaan mikään muistuta siitä leikkauksesta paitsi valtava leikkaushaavan arpi ja avannepussi-eli maha on kuin pakanamaan kartta.Mutta itse pidän niitä ikäänkuin kunniamerkkeinä siitä, että olen läpikäynyt jotain vakavaa ja selvinnyt siitä tähän pisteeseen.
Olen nainen ja tämä tilanne on ollut aika koettelemus miehelleni.Minun uusi "lookki" ei oikein uppoa mutta se on kuitenkin yksi pienimmistä murheistani.Jospa tästä kaikesta kuitenkin selviäisi vielä ns.terveen kirjoihin ja voisi palata töihin ja nähdä lasten kasvavan aikuisiksi-ne olisi niitä todella tärkeitä asioita.
Paljon on ollut aikaa miettiä elämää ja puntaroida asioita eri kanteilta.Kun kuulee sairastavansa esim syöpää niin ensin tulee varmaan meille kaikille hätä ja paniikki:kuolenko ihan pian...mutta luulen, että aika moni meistä saa sitten jostain sen uskomattoman voiman ja energian, jolla voi käydä sen tosiasian kimppuun, että tämä on nyt minun tilanteeni ja itkemällä tai lamaantumalla en tästä selviä.Ei kannata haaskata voimiaan mihinkään negatiiviseen vaan keskittyä siihen,että tästä selvitään ja ottaa myös vastaan kaikki tuki ja myötätunto mitä on tarjolla.Itkut on itkettävä ja masennus tulee ehkä jossain vaiheessa mutta niihin tunteisiin ja siihen tuleen ei
kannata jäädä makaamaan.Voisi melkein näin vapun päivänä todeta, että tähänkin pätee fraasi"Eespäin,eespäin tiellä taistojen..."
Toivon sulle kaikkea hyvää ja uskon, että selviät hienosti-mulle ainakin sanottiin, että nimenomaan peräsuolisyövän hoidossa on paljon edistytty viime vuosina ja hoitokeinot on nykyisin tosi tehokkaat.Mullekin tuli koko arsenaali:sädetys,leikkaus ja sytostaatit.
Ole sinäkin iloinen jos kohdallasi voidaan kaikkia näitä keinoja käyttää.Se jo on merkki siitä, että toivoa on!!!
kevätterveisin
Vapaa Pudotus
vapaa pudotus | 1.5.2007 klo 12:01:53