Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Myelooman hoito ja seuranta
Hei,Minulla todettiin multippeli myelooma maaliskuussa -06 (luuytimessä + M-komponentti koholla). Yritin tietysti etsiä sairaudesta lisätietoa, jota ei juurikaan löytynyt. Niinpä olen elänyt päivän kerrallaan uskoen siihen, että lääkärit tietävät mitä tekevät. Onneksi löysin nämä keskustelut, joista on ollut paljon apua!
Jouduin heti huhtikuun alussa kaularankaleikkaukseen, koska yksi nikamista oli taudin kourissa painunut kasaan ja sitä ympäröi lisäksi kasvain. Muita pieniä luustomuutoksia oli vain muutama. En edes tiedä kuinka agressiivinen tautini on, mutta heti leikkauksen ja niskan sädehoitojen jälkeen aloitettiin rankka lääkekuuri (Dexametason 4 päivän pulsseina + Talidomidi) + Zometa 1 krt/kk. Pari viikkoa sitten kuulin, että minulle on löytynyt rekisteriluovuttaja ja näillä näkymin minulle tehdään nyt syksyllä täysimittainen allogeeninen kantasolusiirto. Olen 38-vuotias, eikä minulla ole muita sairauksia, eli tarkoitus olisi hyökätä täysillä tautia vastaan. Pelottaa kyllä, mutta ei auta kuin uskoa siihen, että kaikki menee hyvin...
Talidomidia olen syönyt n. 5 kk ja nyt on vain ajoittain puutumista kämmenissä ja jalkapohjissa. Vasemman reiden sisäpinnalla ja pakarassa on lisäksi välillä outoja pieniä "lihaskramppeja", mutta en tiedä johtuvatko ne Talidomidista vai kortisonista. Muita lääkitysten sivuoireita ovat olleet turvotus, ummetus, tokkurainen olo, verenpaineen lasku ja lihasheikkous. Eli suht vähällä olen tähän asti päässyt ja hoitovastekin on ollut hyvä. Tsemppiä ja voimia teille kaikille ja pidetään keskustelua yllä! -Pilvi-
- Re: Myelooman hoito ja seurantaPilvi