Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Myelooman hoito ja seuranta
Hei pitkästä aikaaOlen kirjoitellut tähän ketjuun ja arkistosta löytyy myös joItain vanhempia juttuja, joissa olen ollut mukana. Isältäni (silloin 56 v) löydettiin siis juhannusviikolla 2005 aggressiivinen myelooma, joka paheni plasmasoluleukemiaksi syksyllä 2005 ja leukemia levisi myös keskushermostoon keväällä 2006. Isän hoidoissa, kuten tässäkin ketjussa olen aikaisemmin kirjoittanut, pyrittiin täydelliseen kantasolujen sisarsiirtoon, koska sopiva luovuttaja oli, mutta taudin aggressiivisuuden takia tarpeeksi pitkää remissiota ei saavutettu. Juhannusviikolla tänä vuonna isän hoidot lopetettiin tuloksettomina (luuydin 100 % syöpää) ja isä pääsi kotiin saattohoitoon. Isä eli saattohoidossa vajaan viikon ja kuoli äitini syliin (itsekin olin pitämässä kädestä) reilu 2 vk sitten. Keuhkokuume vei sitten lopulta muutamassa tunnissa. Isä oli kuitenkin koko ajan tajuissaan ja katsoi viimeiseen hengenvetoon äitiä silmiin. Kaunis ja rauhallinen hetki, josta jäi itsellekin arvokkaat muistot. Valitettavasti kävi näin, olisimme isän vielä pitäneet.
Lisäksi joudun kertomaan, että myös ketjun aloittaja MLH on joutunut luovuttamaan. Kuulin, että hän oli päässyt kauan haaveilemaansa allogeeniseen siirtoon, mutta menehtynyt sen komplikaatioihin. Yhteensattumaa, että näiden kahden myeloomapotilaan poismeno on tapahtunut muutaman viikon välein.
Jos joku haluaa vielä kysyä jotain hoidoista tms, vastaan mielelläni jos osaan, kun kuitenkaan en näitä sivuja vielä osaa taakseni jättää, vaikka meidän osaltamme taistelu on hävitty.
Pitäkää keskustelua yllä! Vertaistuki antaa mahdottoman paljon!!
- Re: Myelooman hoito ja seurantaTii72