Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Myelooman hoito ja seuranta
Hei,Kerrot että sinun hoitosi nimitys on taliks ; ilmeisesti = kortisoni+talidomi ? ; minun hoitoni nimitys on MPT
= solusalpaajaa + kortisonia kuureina 4nä päivänä kuukaudessa + talidomia joka päiväeli hieman eri hoitolinja ja lääkitys kuin sinulla.
Tunnen kaverin, jolle on annettu hoitona ensin kuurit kortisonia jättiannoksena sekä talidomia + Bonefos päivittäin. Hänelle kuuluu nyt aika hyvää ja veriarvot pysyneet hyvinä. Mielialakin kohentui, vaikka kantasolusiirto ei tullut kysymykseen kun omia soluja ei ollut riittävästi.
Luusyöpymistä kysyin asiantuntijalääkäriltä ja hän sanoi, että syöpymät eivät varsinaisesti korjaannu, mutta sitävastoin esim. kylkiluumurtumat yleensä korjautuvat.
Mulla MPT hoito puri alusta alkaen hyvin ja mm. IgG on ollut vakaa eli viitearvoissa 5 kuukautta. Tällä viikolla muutettiin hoitoja siten, että kuureina annettu solusalpaaja ja kortisoni jätettiin pois ; nyt päivittäin talidomia sekä tietysti kalkki+D3 -tabletteja 2 päivässä. Lisäksi annetaan tukihoitona kuukausittain sairaalassa tippana Zometaa, jolla on kai sama vaikutus kuin suun kautta otettavilla Bonefos- tableteilla.
Talidomin aiheuttama jalkapohjien tuntohäiriö ilmaantuin mulle heti viikon käytön jälkeen ja on edelleen samanlainen eikä ole laajentunut. Sitä ei juuri huomaa jos ei tästä pahene. Luustokipuja en minä ole myöskään toistaiseksi todennut ja Zometa- hoidon pitäisi niitä kuulemma ehkäistä kuin myös luusyöpymiä?
Että tällaista minulle kuuluu tällä kertaa, mutta kuten tähän sairauteen kuuluu, niin kuukauden kuluttua tilanne saattaa olla toinen.Tovottavasti ei kuitenkaan paljon huonompi.
Jaksamista ja hyvää vointia sinulle ja kaikille muillekin keskustelijoille, toivoo Retu
- Re: Myelooman hoito ja seurantaretu