Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Myeloomalaiset missä te olette???????

Luulin, että kaikki myeloomapotilaat ovat kuolleet, kun en siis löytänyt teitä. Olen 65-vuotias 63-vuotiaana vanhuus(sairaus)eläkkeelle siirtynyt ja ammatilisen eläkeiän 3 vuotta ylittänyt myeloomapotilas. Tosin minulla on kasvaimena plasmasytooma ristiluun päällä. Se löydettiin vasta 3 vuoden jälkeen, kun hermot olivat jo siinä mallissa, että housuun menivät niin isommat kuin pienemmätkin asiat solkenaan. Olen saanut sädehoitoa toukokuussa 2008 ja nyt olen eka kerran ollut kalsiumbisfosfataasitiputuksessa. Sain mukaan kortisonia muutamaksi päiväksi ja sitä mukaan melkoisen laskennallisen työmaan verensokerin aisoissa pitämiseksi. Samalla aloitettiin talidomilääkitys. Talidomidin sivuvaikutukseen kuulunee ummetus. Liekö heti aloittamani luumunsyönnin seurausta, että olen kuitenkin ripuloiva enkä umpi. Refluksi alkoi myös kiusata niin myös edellisen kerran, kun sain kortisonia. Omassa sängyssä saa pääpuolen onneksi ylös.

Luin kirjoituksianne myeloomasta ja ne avasivat tautia enemmän kuin hyvin, vaikka olen innokas tiedon etsijä. Olen kuvitellut olevani elämää ylläpitävällä lääkityksellä ja veteleväni viimeisiäni, mutta kappas kummaa, elämähän sitä pulppuaa kirjoituksista.

Onkohan elämä jatkunut jollakin talidomidin vaikututksesta 1,8 v? Mistä elinajan ennuste lasketaan, diagnoosista vai taudin alusta. Kun ei tiedä riittävästi, ei osaa kysyä lääkäriltä.

Mieheni haaveilee matkustamisesta, mutta minä en eikein osaa luottaa huomiseen. Koska olen elänyt 4 vuotta plasmasytooman havitsemisesta, olenko nyt jo siis jatkoajalla. Tauti on yksilöllinen, tiedän. Mieheni on juuri saanut yli 70-vuotiaana pestin omaishoitajakseni. Kävelen sisällä rollaattori apuna. Ulos en pistä sorkkiani kuin hätätilassa. Kukaan lääkäri ei ole lämmennyt kuntoutukselle, kuntosaliluvan sain vasta viime käynnillä. Ryhti on avautunut puolen kilon painoilla pumppaamalla, ei ole vieläkään kehumista.

Mukavaa, että löysin teidät. Kirjoitellaan. Vinkura
vinkura | 14.3.2009 klo 17:50:22