Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Paranemisen toivosta
Olen nyt vain sivustaseuraaja enkä varmaankaan voi ymmärtää millaista on tietää, kuoleman omalta osaltaan olevan lähellä.Minua lohduttaa kuitenkin se, että lukuisat läheiset ovat siirtyneet rajan toiselle puolelle ennen minua. Kun he ovat siitä "selviytyneet" niin varmasti minäkin, kun aikani tulee.
Pitkän päällä on varmasti melko yhdentekevää tapahtuuko tämä lähi aikoina, vuoden päästä tai viiden vuoden päästä. Kun (hieman vanhempana) katsoo taaksepäin, viisi vuotta on lyhyt aika ja siihen sisältyy sekä ilonaiheita, murheita ja tasapaksua arkea. Jotenkin kuolema on minun mielestäni elämän täyttymys. (Kuitenkin nuoren ja perheellisen ihmisen kuolema on hyvin vaikeaa ymmärtää).
Monta kertaa tuntuu siltä, että parhaat kanssaihmiset saavat kutsun toiselle puolelle nopeammin kuin me muut.Mielestäni elämän tarkoitus on kyllä elämän ylläpitäminen ja hyvänä kanssaihmisenä oleminen, mutta kun se ei enää ole mahdollista, pidän kuolemaa eräänä "maaliin pääsemisenä". Jälkeenjääville kuoleman hyväksyminen on vaikeaa, mutta niin kuin aikaisemmin kirjoitin, olen sitä mieltä että on lohdullista, että kärsimyksellä on rajansa. Ja oman taipaleemme suoritettuamme me muutkin aikanaan pääsemme perille. Näin minä ajattelen juuri nyt kun mieheni on huomenna menossa saamaan toista sytostaattihoitoaan. Olen menettänyt vanhempani, siskoni, lankoni ja tiedän, että läheisen menettäminen on vaikeaa, mutta elämä jatkuu ja minua lohduttaa myös se seikka, että on paljon ihmisiä, jotka juuri nyt ovat onnensa kukkuloilla.
Elämä on monimuotoista ja pitää niin olla.
- Paranemisen toivostaSanaton
- Re: Paranemisen toivostaKarhutar
- Re: Paranemisen toivostaSanaton
- Re: Paranemisen toivostakevätuni
- Re: Paranemisen toivostamamma81
- Re: Paranemisen toivostaEnkelintytär
- Re: Paranemisen toivostaSanaton
- Re: Paranemisen toivostasantra
- Re: Paranemisen toivostaleon