Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Uusi syöpäläinen
Hei te uudet rintasyöpäläiset!
On varmasti ollut ikävä saada tieto syövästä joulun alla koska joulu on meille monelle vuoden tärkein juhla.
Teillä on nyt varmasti shokkivaihe vielä menossa, tai se on menossa ohi koska etsitte jo tietoa asiasta.
Itse en halunnut pariin päivään tietää mitään rintasyövästä, mutta parin päivän kuluttua istuin jo netissä täällä Suomen Syöpäyhdistyksen sivuilla ja luin asiatietoa rintasyövästä ja sen jälkeen ihmisten kokemuksia tältä keskustelupalstalta.
Täältä syöpäyhdistyksen sivuilta saa asiallista tietoa rintasyövästä, sen hoidoista ym.
Syöpäkirurgi sanoikin minulle, ettei kannata mennä Suomi 24 sivuille lukemaan, koska siellä aletaan tekemään heti kuolemaa, siitähän tässä ei ole kysymys, tämä hoidetaan pois!
Tavatessani syöpäkirurgin pääsin tämän asian "päälle", hän kertoi tosiasiat ja pidin hänen tavastaan kertoa asiat, niissä oli vähän huumoriakin mukana.
Samalla, kun hän joutui kertomaan, että rinta joudutaan "uhraamaan", hän ryhtyi kertomaan korjausvaihtoehdoista.
Karkeaneulanäytteistä tehdään esim. luokitus syövästä onko kyseessä duktaalinen vai lobulaarinen syöpä ja onko kyseessä kesympi gr 1 vai ärhäkämpi syöpä gr 3.
Lopullinen ja varmin tieto saadaan vasta leikkauksen jälkeen patologin lausunnosta. Lausunto tulee n. 3 viikon kuluttua leikkauksesta.
Minun tapauksessani tuo viimeinen patologin lausunto oli yllätys, syöpä muuttui duktaalisesta syövästä lobulaariseksi rintasyöväksi. Kasvain 10cm X 11 cm x 6 cm olikin hyvänlaatuinen jonka sisälle syöpä oli iskeytynyt kasvain 1,8 cm ja useita millimetrien kokoisia, rinta poistettiin.
Minulla on ollut tukena ja tiedonantajana hyvä ystävä, joka itse on sairastanut rintasyövän vähän aikaisemmin.
Oli "huvittavaa" huomata, kun normaalisti uutenavuotena puhelin piippaa tekstiviestejä, nyt tuli vain yksi, häneltä, joka itse sairasti rintasyövän muutama vuosi sitten.
Päätin itsekin lähettää ainoastaan hänelle.
Ehkä ihmiset ajattelevat, että minulle ei voi lähettää ainakaan mitään huumoripitoisia viestejä, huumori ei ole minusta hävinnyt mihinkään syövän mukana.
Tuo "syöpäläinen" sana taitaa olla aika sopiva sana meille syöpää sairastaville, koskien osaa ystäväpiiriä.
Osalle huomaan sen aiheuttavan pelkoa, että syöpä "tarttuu".
Uudet syöpäläiset, kaikki menee hyvin ja huomaatte omistavanne ihmeellisiä voimavaroja, joiden olemassaolosta ette ole aikaisemmin tienneetkään!
Hyvää alkanutta vuotta 2014!
Terv. Manti
- Uusi syöpäläinenDella
- Re: Uusi syöpäläinenuukole
- Re: Uusi syöpäläinenChris68
- Re: Uusi syöpäläinenKaisamaria
- Re: Uusi syöpäläinenmiksi minä
- Re: Uusi syöpäläinenKaisamaria
- Re: Uusi syöpäläinenMinnalla
- Re: Uusi syöpäläinenmanti