Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Lapselle kertomisesta
Hei,teillä on paljon pienemmät lapset kuin minulla ja tilanne on sen takia toinen, mutta kerron tämän kuitenkin.
Vanhempi poikani täyttää kohta 20 ja on asunut toisella paikkakunnalla jo yli vuoden. Nuorempi on yhä kotona ja täyttää parin vkon kuluttua 17.
Syyskuussa minut vietiin aivoperäisen sairaskohtauksen takia ambulanssilla ison ihmisjoukon keskeltä puolen päivän aikaan ensin oman kuntamme terveyskeskukseen, sieltä aluesairaalaan ja lopuksi Meilahteen ja neurologiselle osastolle. Miehelleni soitettiin ja hän ajoi työpaikaltaan pääkaupunkiseudulta ensin aluesairaalaan ja sitten taas Helsinkiin ambulanssin perässä. Tilanne oli mahdollisimman sekava eikä mistään tiedetty mitään. Sain välitettyä tiedon nuorimmaiselleni; hän kun oli nähnytkin ambulanssin ja sai heti infoa kavereiltaan, mutta vanhemman luulimme istuvan luennoilla. Hän olikin ollut koneen äärellä ja saanut mesen kautta tiedon ja oli illalla isänsä soittaessa todella loukkaantunut siitä, että häneltä salattiin !!? asioita. "Eikö mulle enää tarvitse kertoa, kun olen kerran muuttanut kotoa pois" jne.
Nyt viime perjantaina istuin esikoiseni kanssa jo junassa matkalla kotiin, kun päätinkin että lähdemme syöpäklinikalle jalkaoireideni vuoksi. Syöpäklinikalla hän omatoimisesti soitti heti isälleen ja oli seuraavana soittamassa pikkuveljelle, ettei tälle tule yhtä paha mieli kuin hänelle itselleen tuolloin yli 9kk aiemmin.
Tämä on yhtä nuoralla tasapainoilua lasten kanssa, kun ei halua synkistellä elämää ja aiheuttaa pelkoja. Mutta varsinkin isompien kanssa kannattaa ehkä välttää tilanteita, jolloin he kysyvät "miksi minulle ei kerrottu". Samoin luulen kyllä, että lapset vaistoavat tunnelmat esim. puhelinkeskusteluista, kun kaikki aina soittelee tutkimusten ja lääkäritapaamisten jälkeen.
Todella vaikeaa on varmasti miettiä, miten kertoa asioista pienille lapsille. Voimia teille siihen,
Santeri
- Re: Lapselle kertomisestaKarhutar
- Re: Lapselle kertomisestasanteri
- Re: Lapselle kertomisestaMeriTuuli
- Re: Lapselle kertomisestaLotteliini
- Re: Lapselle kertomisestagordita
- Re: Lapselle kertomisestaKarhutar