Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Lapselle kertomisesta
Itse olin lähes vuosi sitten tilanteessa, jossa mietin, miten ja mitä kertoa omalle, silloin 8-vuotiaalle, tyttärelleni. Kun syöpä varmistui, aloimme käyttää heti syöpä-sanaa ihan sen takia, että se varmasti jostain pomppaisi esiin kuitenkin! Syövällä on ikävä kaiku meilläkin, lapsemme tiesi ennalta, että syöpä on sairaus johon voi kuollakin. Se on myös syy, miksi kerroimme heti avoimesti, mistä sairaudesta on kysymys - koska jos lapsi saa kuulla siitä vahingossa tai muualta, se herättää vain enemmän kysymyksiä lapsen mieleen ja jopa aiheettomia pelkoja ja itsesyytöksiä. Joten kerroimme lapselle sairaudesta avoimesti kuitenkaan menemättä tarpeettomasti yksityiskohtiin. Hyvä on myös kertoa, että syöpä ei esim. tartu äidistä lapseen tai kehenkään. Voi kertoa, miltä rinnan tai tukan menetys tuntuu. Lapsen iästä tietysti paljon riippuu, mitä ja miten kertoa. Lapsi vaistoaa kuitenkin paljon, vaikka asioista ei puhuttaisikaan sanallisesti, tunnelataus on monesti paljon enemmän kuin sanat - äidin ahdistus, pelot, paha olo. Lapsen on hyvä tietää, mistä ne johtuvat, koska muutenhan lapsi herkästi miettii, mitä on itse tehnyt, kun äidillä on niin paha mieli. Uskon, että lapsen "selviytymisen" kannalta on merkittävää sairastuneen oma suhtautuminen sairauteen ja sairastumiseen, onko luottavaisella mielellä vai "tähän kuolen varmasti" -asenteella. Tietenkään varmaa parantumista ja selviytymistä ei voi kukaan luvata.Nämä on tietysti asioita, joista on vaikea antaa yksiselitteistä ohjetta ja paljon riippuu jo lapsen iästä ja käsityskyvystä.
Hyviä vinkkejä lapselle kertomisesta saa "Nuoren perheen selviytymisoppaasta" (Suomen Syöpäpotilaat ry) ja kirja "Santeri ja Syöpäri" on hyvää luettavaa yhdessä lapsen kanssa.
Kirjaa kannattaa etsiä myös kirjastoista.
http://www.suomensyopapotilaat.fi/oppaat.htm
http://www.suomensyopapotilaat.fi/kirjat.htm
Lämpimin terveisin,
miu
- Lapselle kertomisesta-miu-
- Re: Lapselle kertomisestaKarhutar
- Re: Lapselle kertomisestasanteri
- Re: Lapselle kertomisestaMeriTuuli
- Re: Lapselle kertomisestaLotteliini
- Re: Lapselle kertomisestagordita
- Re: Lapselle kertomisestaKarhutar