Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Lapselle kertomisesta
HeiLiitynpä keskusteluun minäkin. Olin itse aikanaan 7-vuotias, kun äitini sairastui rintasyöpään - ja 10-vuotias, kun hän kuoli. Silloin elettiin 1970-luvun alkua ja sen ajan viisauden mukaan lapsille ei kerrottu, mistä on kysymys. Jotain tiesin siitä, että äiti kävi hoidoissa Helsingissä. Jossain vaiheessa havaitsin, että häneltä puuttui toinen rinta. Viime vaiheissa vaistosin kyllä, että tilanne oli vakava. Ja sitten häntä ei enää ollut.
Tämän kokemukseni perusteella haluan nyt oman perheeni kanssa olla niin avoin kuin voin, hiukan lasten iän ja tiedontarpeen mukaan soveltaen. Kriisit kuuluvat elämään eikä niiltä kukaan varjellu. Tällaisen asian läpikäyminen perheessä auttaa kohtamaan vaikeuksia myöhemmin elämässä, opettaa puhumaan niistä, tukemaan ja lohduttamaan. Lapseni ovat teinipoikia, joten minusta tämä on heille erityisen tärkeä koulu, vaikkakaan ei helppo.
Lisäksi haluan sanoa teille - meille - kaikille murehtiville äideille, että vaikka omani kuoli noin varhain, olen silti sitä mieltä, että minulla oli onnellinen lapsuus. Jopa sairauden varjossa. Välittäminen, rakastaminen ja yhteiset muistot kantavat elämässä kyllä.
Halauksia ja juhannusruusuja
Lotteliinilta
- Re: Lapselle kertomisestaKarhutar
- Re: Lapselle kertomisestasanteri
- Re: Lapselle kertomisestaMeriTuuli
- Re: Lapselle kertomisestaLotteliini
- Re: Lapselle kertomisestagordita
- Re: Lapselle kertomisestaKarhutar