Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Munasarjasyöpää sairastavat/sairastaneet

Hei!

Rekisteröidyin juuri tänne ja tulin kertomaan oman tarinani :)
Vuosi sitten helmikuussa minulle tuli sappikohtaus, päivystykseen ultraan ja sitten vaan leikkausaikaa joka tapahtui viime vuoden toukokuun alussa. Sen suhteen kaikki meni ookoo.
Viime vuoden joulukuussa aloin ihmetellä kun vatsa on jännän pinkee ja suoli toimi vähän hitaalla, mutta en kuitenkaan siihen osannut kiinnittää sen enempää huomiota tai huolestua, ajattelin että se on vain tilapäistä ummetusta. Noh vatsa vaan pinkeni viikkojen myötä ja sitten 1.2.09 nyt lähdettiin ambulanssilla kovien oikean puolen vatsakipujen takia keskussairaalaan, tällöinkin ajattelin että se on umpisuoli. :) Päivystyksessä todettiin että vatsassa on näkyvissä KOOKAS kysta (27x17x27), otettiin röntgenkuvat keuhkoista sekä viipalekuva vatsasta. Leikkaushan siinä sitten oli edessä. Tuolloin keskussairaalan lääkärit sanoivat kun olivat kuvia katselleet että on sen hetkisten tietojen mukaan hyvänlaatuinen, koteloitunut munasarjan kysta.
19.2. oli käynti Tampereella naistentautien poliklinikalla jossa leikkaava lääkäri tutki ja sanoi että rouva näyttää ihan siltä että olisi 8 kk raskaana (olo oli juuri sellainen) :), sieltä sain lääkäriltä tiedon että lähdetään siitä että se on pahanlaatuinen niin on sitten hyvä tulla taaksepäin jos ei olekkaan. Leikkausaika oli varattuna 11.3.

Menin Tampereelle 10.3 sisään osastolle ja 11.3 leikattiin avoleikkauksena, leikkaus meni kaikinpuolin hyvin, haava on parantumassa todella kovaa vauhtia, olo on pirteä ja hyvä. Leikkauksessa minulta poistettiin molemmat munasarjat, kohtu, kohdunkaula, mahapaita ja umpisuoli...eli kaikki värkit läks :D
Nyt odottelen lopullista patologin lausuntoa asiasta, miitinki on heillä kuun viimeinen päivä ja sitten tiedetään taas enempi.
Tänään tuli postissa lääkärin B lausunto sairaspäivärahaa vasten, jossa lukee "Jääleikevastauksen mukaan musiini kystadenokarsinooma. Tehty munasarjasyövän radikaalileikkaus. Jatkossa potilaalle TODENNÄKÖISESTI tulossa sytostaattihoidot". Eli luultavasti hoitoja sitten tulee, mutta en osaa vielä oikeen tuota ajatella ennenkuin saan sen lopullisen patologin lausunnon kuunvaihteen jälkeen.
Kaikkein paskinta tässä on se että silloin kun olin sapen tähystysleikkauksessa vuosi sitten, sapen ultrassa oli jo nähtävissä vasemmassa munasarjassa 12 cm kokoinen kysta ja oikealla 3 pienempää ja KUKAAN ei ole asiasta minulle potilaana maininnut, vaikka epigriisissä selvällä suomen kielellä lukee asia. Elikkä selkeä hoitovirhe. :(

Elämä voi olla yllätyksiä täynnä, näitä ikäviäkin..mutta niin kauan kuin henki pihisee niin on elämää :) Toiveikkaana olen kuitenkin, mutta en toivo liikoja. :)
nina65 | 23.3.2009 klo 13:54:10