Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Munasarjasyöpää sairastavat/sairastaneet

Olin 44 vuotias kun leikattiin, (kaksi vuotta sitten). Leikkaava lääkäri antoi estrogeeni lääkityksen ja oli sitä mieltä että kun olen niin "nuori" on hyvä käyttää.
Käytin kuukauden. Kun olin toisella hoitokerralla, potilaskaverilta kuulin, ettei niitä tulisi käyttää. Lisäävät uusinta riskiä. Myös sinä päivänä hoitavana oleva lääkäri oli samaa mieltä. Sen jälkeen jokainen lääkäri on ollut vähän eri mieltä. Mulla on ystävänä psykiatr.erik.lääkäri. Hän on nyt vaihdevuosi ikäinen. Terve itseään hoitava ihminen. Kertoi, ettei koskaan voisi ajatellakkaan käyttävänsä hormoonikorvaushoitoa, syöpäriskin takia. Otappa näistä selvää? Mulla tietty puski vaihtarit päälle heti kun lopetin pillerit. Hikipuuskat pahimmat. Alko tulemaan lisäkiloja ihan vauhdilla. Mutta nyt on tasaantunut, en hikoile enään paljoakaan. Mutta kilojen lähteminen on tiukassa. Myrkkyhoidot vei multa jalat tosi huonoon kuntoon. Viime kesä oli niin vaikeeta että 100m kävelykin oli tuskaista. Nyt olen sitten aloittanut kuntosalilla käynnin ja tosi kovan jumpan jaloille. Ne vaivat on todella helpottuneet.
Tiedän että moni käyttää hormoonikorvaushoitoa ja hyvin menee. Onhan se elämänlaatu parempaa.
Mutta onko sulle sanottu että on varmaa että munasarjat poistetaan? Ymmärrän huolesi ja varmasti ajatukset on tulevassa leikkauksessa. Olen ymmärtänyt että henkisesti olet varautunut että olisi pahanlaatuista. Toivon niin ettei se olisi. Mutta kyllä siitäkin selviää. Yhteyksiin.
pike
pike44 | 2.4.2009 klo 07:47:06