Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Loop konisaatio

Ehkä et enää tarvitse vastaustani, jos olet saanut lääkärin puhelimeen. Kyllä minusta lääkärin tarvitsisi kertoa sinulle, että tehdäänkö nyt piakkoin jokin radikaalimpi toimenpide ja senkö jälkeen sitten 4 kk:n päästä on se seuraava kontrolli. Viestistä ei ilmene ikäsi. Ja ymmärsinkö oikein,e ttä Papakin on aina ennen ollut puhdas. Niin sitten se Loop-sana tarkoittaa kirjaimellisesti "silmukka". Eli ns, sähkösilmukalla poistetaan konisaatiossa osa limakalvoa tai kohdunkaulan napukkaa. Itse olen jo 59-vuotias nainen ja jo nuorena sain ensimmäisen HPV (papillooma-virus)-infektion kondyloomineen (kukkakaalimaisine muodostumineen), jotka hoidettiin silloin. Mutta virushan jää ihmiseen elämään usein sopusoinnussa ihmisen immuniteetin kanssa. Ja juuri papilloomaviruksethan ovat suurimpia kohdunkaulan syövän aiheuttajia, Mutta silloin usein Papa-kokeen tuloksessä näkyy jotain merkkiä HPV:stä. Minulla on ollut usein Papa-kokeiden tulokset Atypia II-luokkaa eli eivät puhtaita. Silti vasta tässä iässä tehtiin ensimmäinen loop-konisaatio minulle. Jonka PAD-tulos näyttikin nyt kroonisen tulehduksen poikkeamien aiheuttajaksi eikä HPV-virustautia. Eli syitä voi näin ikään olla useita erilaisia meillä itse kullakin. On siis hyvä, että ne poikkeavat alueet poistetaan sieltä, jolloin ennuste terveelle elämälle saadaan jälleen hyväksi. Eli uusitaan kudosta. Mutta toivottavasti lääkärisi selittää sinulle asiaa tarkemmin. Eihän pelkkä tuollainen kirje valaise riittävästi mitään. Toivon, että tästä olisi edes jotain apua pohdinnassasi, sillä tiedän, että näitä asioita miettii ja miettii ja pienikin keskusteluapu on tarpeellista silloin, Tsemppiä.
arjak | 3.3.2009 klo 16:57:48