Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Hoidot ja liikunta

Liikunta on ollut minullekin tärkeässä merkityksessä syöpähoidoista toipumisessa, mutta siltikin minun on pakko kysyä Sinulta, Untuvikko, oletko huomannut että sairauden jälkeen pyrkisit tekemään jotakin elämässäsi toisin? Ja oletko huomannut, että ryhmissäsi käy myös kohtalonsisaria, jotka eivät ole olleet yhtä onnekkaita ja etenevät toipumisessaan hitaammin?

Olen miettinyt tätä paljon, miksei kukaan lääkäri tai tutkija ole systemaattisemmin kiinnittänyt huomiota hoidoista toipumiseen, sillä se on hyvin yksilöllistä niin kuin ovat nämä hoitojen välittömät sivuoireetkin. Niinkuin olen joskus jossakin toisessa keskustelussa kirjoittanut, niin tämän kokemuksen (=sairauden) kautta opin, että terveyden voi paitsi menettää, myös löytää uudelleen, ja tämän oivalluksen jäsentäminen olisi jotenkin laajemmassakin mittakaavassa kiintoisaa, jos nyt joku tutkija siihen vain malttaisi tarttua. Siis siihen, että ihmiset tekevät paljonkin asioita voidakseen taas syövän ja sen hoitojen jälkeen paremmin.

Roosa nauha -kiertueet ovat taas tuota pikaa, ja ainakin joillakin paikkakunnilla on luentoja, joissa kerrotaan hoitojen sivuoireista ja myös selviytymisestä, ihan toipilaankin näkökulmasta. Käykää ihmeessä kuuntelemassa, jos osutte kohdalle:

http://www.cancer.fi/?x38278=54562360

T. Karhutar
Karhutar | 21.9.2010 klo 23:16:19