Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Osa- ja kokopoisto
Hei!Minä kävin myös läpi ensin osapoiston ja kuukauden päästä oik. rinta poustettiin kokonaan. Löysin kiinteän kyhmyn oik. rinnan käden puolen sivulta, klo 9.00 kohdalta, kuten lääkärit asiaa kuvaavat. Ensin mammografia ja sitten vielä ultra, mammogarfiassa näkyi säteittäinen kasvi. Ultrassa lääkäri ei meinannut kasvainta löytää ohutneulanäytteen saamiseksi. Itse pystyin tarkentamaan paikan, lääkärin kuljettaessa anturaa
rinnan päällä ja ohuneulanäyte saatiin. Viikon päästä olin vielä keskussairaalassa kohdennetuissa mammografiakuvissa ja
siitä viikon päästä yliopistollisessa sairaalassa karkeaneulanäytteessä, jossa tuloksena duktaalinen rintasyöpä.
Mammografiakuvissa/ultrassa kasvaimen koko määriteltiin pieneksi < 2 cm:ksi ja minut passitettiin yliopstolliseen keskussairaalaan vartijaimusolmuke-kartoitukseen ajatuksella
osapoistosta + päälle 5 vkon sädehoito. Osapoisto tehtiin, mutta kuukauden päästä tuli poistetusta kasvaimesta patologin tulos: onkin multifokaalinen (monipesäkkeinen) lobulaarinen syöpä ja tervekudosmarginaali oli jäänyt leikkauksessa < 4 mm.
Hoitotiimi lääkäreineen olivat arvioineet tilannetta tuloksel-la, että turvallisempaa on leikata koko rinta pois, koska moni-pesäkkeisestä ja lobulaarisesta syövästä kyse, alkuja olisi voinut olla rinnan eri puolella useampia. Rinta pois-tettiin, muita syöpäpesäkkeitä ei löytynyt. Vartijaimusolmukekartoituksessa löytyi 3 vartijaimusolmuketta, jotka olivat puhtaat. Kainaloa ei tarvinnut puhdistaa, josta olen todella kiitollinen. Olen ymmärtänyt, että vartijaimusolmukekartoitus osapoistoajatuksella on otettu rintasyöhoidon hoito-ohjeistukseen. Tarkoitus on, ettei turhaa aiheuteta syövästä puhtaiden kainaloiden leikkaamista. Kainalon tyhjennyksestä aiheutuu useinmiten haittaa, rasituksessa turvotusta, kipeytymistä. Kokopoiston jälkeen aikaisemmin suunniteltu sädehoitokin jätettin pois eli rinnan
kokopoisto-operaatio pelkästään. Ei myöskään Tamofenia, koska minulla oli vielä menkat.
Vuosi sitten kävin rinnan uudelleenrakennuksessa (tram) ja olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Taitavat plastiikkakirurgit osaavat muotoilla rinnasta rinnan näköisen. Arvet ovat vaalentuneet ja pehmentyneet. Edessä on pieni korjaus rinnan arpikohtaan ja nännin teko sekä tatuointi.
En voi muuta sanoa kuin, että olen tyytyväinen tämän hetken elämääni, vaikka monelaista rulianssia on läpi käytykin. Positiivisella asenteella eteen päin! Koskaan ei tiedä uusiiko syöpä, mutta en aio alkaa sitä odottamaan vaan elän tätä päivää, tätä hetkeä tässä ja nyt.
Nautitaan ihanasta kesän lämmöstä!
Voimia kaikille teille kanssasisarille!
Amelii
- Osa- ja kokopoistohanneloore
- Re: Osa- ja kokopoistokielo43
- Re: Osa- ja kokopoistoPirkko
- Re: Osa- ja kokopoistoHempukka
- Re: Osa- ja kokopoistoamelii
- Re: Osa- ja kokopoistoMeriTuuli
- Re: Osa- ja kokopoistoJörkki
- Re: Osa- ja kokopoistosanteri
- Re: Osa- ja kokopoistoMeriTuuli