Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Uusi tapaus ilmoittautuu
A) Mulle tehtiin toiseen rintaan osapoisto ja kainalosta lähti yksi vartijaimusolmuke ja muu imusolmuke, koska sinne oli pesiytynyt yksi syöpäsolu. Leikkaus oli torstaina ja kainaloon kotiutuksessa jätetty dreeni poistettiin seuraavana maanantaina. Dreeni poisto ei aiheuttanut mulle nesteen kertymistä, joten en joutunut käymään tyhjennyksellä, mutta tyhjennyksen tarve on yksilöllinen eli siihenkin kannattaa varautua.Dreenin poistomaanantaita jälkejisellä viikolla oli leikkaussairaalassa lopputarkastus ja sain tietää, että HUSssa (Hgissä) on hyvä tilanne, joten voin saada 2-3 viikon sisällä ajan syöpälääkärille. Sainkin ajan jo viimeiselle leikkauksen jälkeiselle sairaslomaviikon keskiviikolla. Kaksi päivää ennen lääkäriaikaa piti käydä HUSn labrassa verikokeissa.
Minulle jäi syöpälääkäri edeltävä viikko "lomaa". Käsi alkoi olemaan aika hyvässä kunnossa (jumppasin tosi ahkerasti) ja kaksi leikkaushaavaa samaten. Kävin tuolla viikolla Pohjanmaalla lomalla tiistaista-sunnuntaihin. En olisi aikaisemmin mennytkään, koska kainalon seutu oireili ja eikä ollut satavarmaa, kertyykö nestettä, joka pitäisi punkreerata pois. Mulle ainakin sanottiin, että tyhjennykselle ei kannata mennä oman kotipaikan terkkariin, kun niillä ei ole siihen rutiinia vaan parempi vaihtoehto on käydä leikkaussairaalassa, niillä on siellä tietyt ajat, jolloin voi mennä ilman ajanvarausta.
B) Kun kävin syöpälääkärillä ja sain tietää hoitosuunnitelman eli että saan koko setin (sytot, säteet ja 5-8) totesin työni olevan sellaista, että jos sytojen aikana olen viikon sairikselle, niin seuraavan kahden viikon aikana teen sitten kolmen viikon työt ja sädetyksen aikana ( 5krt/vko) en välttämättä voi käydä joka päivä. Eli joko olen sairaslomalla, jolloin syövän hoito on nro 1 tai sitten käyn töissä, jolloin työ on etusijalla ja syöpää hoidetaan silloin, kun työt sen sallivat. Työ on tosi hektistä ja ajoittain tulee tehtäviä, jotka on tehtävä heti, siitä ei lähdettäisi kesken kaiken ottamaan esim sädetystä. Sanoin myös, että en ole enää 20 vuotias vaan 56 vuotta, joten en ala haalimaan mitään sädekehää pääni ympärille hoitamalla sekä työni että hoitoni.Mä en ole missään erityisessä asemassa, mutta työni on sellaista, ettei siihen voi ottaa kuin sijaisen, joka osaa hommat, opettaminen kestää niin kauan ja toisekseen, viikon sairasloman ajaksi ei edes oteta sijaista vaan hommat jäävät pöydälle odottamaan.
Sain sairasloman 31.3.13 saakka ja kuulemma saattaa jatkua 2-3 viikoa. Ja pidän hyvällä omallatunnolla. Olen antanut työantajalle menneinä vuosina elämääni joustaen omasta vapaa-ajasta ja on ollut aikoja, kun olen tehnyt hommia kotonakin. Nyt hoidan syöpääni täysisillä. Palkka tulee tietysti pienenemään, mutta mulla on kaikkea mitä tarvitsen ja iloni saan pienistä asioista, jotka eivät aiheuta kummoisia kustannuksia jos ollenkaan.
En yhtään tiedä, miten koko rinnan poisto vaikuttaa leikkauksen jälkeiseen toipumiseen, siihen osaa joku muu vastata paremmin. Tosin kaikkihan on yksilöllistä, mutta tältä keskustelupalstalta on asiallisia kertomuksien kukin omasta leikkauksen jälkeisestä ajasta sekä sen jälkeisistä hoitokokemuksista, joista saa tosi hyviä vinkkejä, miten voi varautua mahdolliin hoitoseuraamuksiin.
Se, että voitko tehdä matkan jossain vaiheessa, tulee selviämään ajan myötä, kun selviää leikkauksen jälkeinen olotila ja leikkauksen jälkeiset lääkäri- ym käyntiajat. Etukäteen on vaikea tietää mikä olisi mahdollinen matkustusajankohta. Ymmärrän pettymyksen peruuntuvasta lomasta, itselleni on käynyt aikoinaan muun sairauden yhteydessä samalla tavalla. Oli tulossa viikko täysin vapaata kaikista velvoitteista. En ollut lähdössä ulkomaille, mutta oli muuta suunnitelmissa. Vietin koko viikon sairaalassa antibioottitiputuksessa :(
Toivon sinulle jaksuja tälle leikkausta edeltävälle ajalle ja tietysti leikkaukseen sekä sen jälkeiselle toipumisajalle!
Piiku
- Uusi tapaus ilmoittautuupunahattu
- Re: Uusi tapaus ilmoittautuupunahattu
- Re: Uusi tapaus ilmoittautuuKukkurukuu
- Re: Uusi tapaus ilmoittautuupiikup
- Re: Uusi tapaus ilmoittautuuTulevaisuus?
- Re: Uusi tapaus ilmoittautuuHeta-71
- Re: Uusi tapaus ilmoittautuuthegirl
- Re: Uusi tapaus ilmoittautuuMemmu66