Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Uusi tapaus ilmoittautuu

Hei!

Multa leikattiin 26.9. säästävällä leikkauksella 1 cm kasvain. Leikkausta edelsi varjoainekuvaus, se ei satu, mutta kestää tovin. Varjoaine laitetaan rintaan ja ainakin mä jouduin oottelemaan 3 tuntia aineen leviämistä ennen kuin kuvat otettiin. Kunkin kuvan jälkeen merkattiin tussilla rukseja rintaan leikkausta varten eli missä vartijasolmukkeet olivat. Tuon kolmituntisen ajan sai tehdä mitä halusi. Itse kävin kahvilla ja sitten asettauduin odotusaulaan istumaan mukavasti ja luin kirjaa ja olin välillä tabletilla netissä.
Varjoainekuvaus oli leikkausta edeltävänä päivänä ja tussiruksien kanssa sai käydä kotona suihkussa, mutta kovaa hankaamista tuli välttää.

Leikkaus: "Rintasyöpäleikkauksen yhteydessä selvitetään, onko syöpä levinnyt kainalon imusolmukkeisiin. Jos kasvain on alle kolme senttimetriä, voidaan asia tutkia ottamalla kainalosta näytteeksi vartijaimusolmuke. Mikäli vartijaimusolmuke on terve, ei kainaloa välttämättä tyhjennetä imusolmukkeista"

En tiedä kuinka tietoinen olet, että leikkauksessa laitetaan kainaloon dreeni ja jos se jätetään paikalleen, kun kotiutetaan, niin kannattaa yläpäähän sellainen vaate, jonka voi joko napittaa taisiinä on vetoketju. Sain itse sattumalta tietää dreenistä ja jouduin hankkimaan uusia vaatteita, muuten olisin joutunut kotiutumaan sairaalan vaatteissa. Kotiin pääsin leikkauksen jälkeisenä päivänä.

Ja painotan, että jumppaa ohjeiden mukaan joka päivä! Se kannattaa. Dreenin kanssa annetut jumppaohjeet tein 5 krt päivässä kutakin liikettä 15 ja dreenin poiston jälkeisiä jumppaohjeilla olen jumpannut aamuin illoin 15 krt kutakin liikettä. Liikkeitä ei aluksi saanut tehtyä loppuun asti, mutta pikkuhiljaa liikerata laajeni. Ja nyt muutaman ajan olen lisäksi tehnyt jotain joogaliikkeitä. Ja käynyt ulkoilemassa päivittäin. Kävellessä kättä pitää heiluttaa, vaikka se alussa ei tuntu ihan mukavalta. Ja olkapäät tulee pitää ojennuksessa, vaikka sekään ei aluksi aina tunnu mukavalta.

Jatkohoidot ovat tapauskohtaisia ja selviävät aikanaan, kun syöpäkasvain on tutkittu. Syöpäkasvaimen laadun eli Graduksen ainakin minä sain tietää käydessäni leikkauksen jälkeisessä lopputarkastuksessa. Ja lopullisen hoitosuunnitelman käydessäni ensi kertaa syöpälääkärin luona. Kutsu syöpälääkärille tulee ilmeisesti sairaalasta riippuen eri ajankohtina leikkauksen jälkeen. Itse sain ajan jo kuukauden päähän leikkauksesta.

Tämä on tosi hyvä keskustelupalsta. Kannattaa lueskella, itse olen saanut paljon vinkkejä mm miten varautua perjantaina alkavaan sytohoitoon, kun olen lueskellut toisten kertomuksia heille tulleista syto-oireista.

Toivottavasti pääset pian leikkaukseen! Jaksuja oikein roppakaupalla!
piikup | 31.10.2012 klo 18:38:42