Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Maksa-arvot (Pikku-Myylle)
Heippa Pikku-Myy!Itse kun olen vielä saikulla, niin olen nyt harrastanut tätä oirepuolta, mm. lukemalla sisätautioppia. Piti ihan lainata kirja, kun kohta en enää ehdi lukea mitään muiden harrastusten takia, sillä aion todellakin heittäytyä maalaamaan ja joogaamaan:)))
Kivusta on Sisätautiopissa (s. 440) sanottu, että elimistön pintaosista tuleva kipu on luonteeltaan pistävää tai polttavaa, ja myöhemmin polttavaa tai kirvelevää. Sisäelimistä kuten luustosta tai lihaksista lähtöisin oleva kipu jäytää, puristaa, tai jomottaa ja sen tarkka paikantaminen on vaikeampaa kuin pintakivun. Haimakivun on jossakin muualla kuvailtu olevan "tylppää". Eräät sisäelimet, kuten sappirakko, sydän, ruokatorvi, virtsaputket, umpilisäke ja pallea lähettävät kaukokipua, jotka rajautuvat tietyille niin sanotuille kaukokipualueille. Niinpä esim. ruokatorven ärsytys voi muistuttaa yllättävästi sydänkipua.
Olen myös ymmärtänyt, että terveen puolen kivut johtuvat leikkauksen aiheuttamasta hermoratojen vaurioitumisesta, milloinka leikatun rinnan kivut säteilevät/tulevat ulos terveen rinnan puolelta. Kuitenkaan kaikki hermoradat eivät leikatultakaan puolelta ole vaurioituneet, ja näin ollen kudosten arpeutuminen ja uusien verisuonien muodostuminen lähettää vielä pitkään teräviä tuntemuksia, samoin kuin myös imunesteiden keräytymisen aiheuttama paine voi toisinaan olla ikävää.
Minusta on kuitenkin hyvä, että täälläkin foorumilla saa puhua näistä erilaisista kivuista, koska ei se todellakaan ole mitään paniikkia, vaan sen arvioimista, mikä kulloinkin kuuluu asiaan. Me ollaan kuitenkin useimmat rintsarit oltu terveitä ennen tätä sairautta, ja niinpä meidän kokemuksemme kivusta ovat aika lailla olemattomat. Hyvä kun jotakin haavakivuista tiedän kahden keisarileikkauksen jälkeen.
Mutta Sinulle, Pikku-Myy, tsemppiä töihin, ihanaa että jaksat nauttia!
T. Karhutar
- Maksa-arvotKarhutar
- Re: Maksa-arvotjulia
- Re: Maksa-arvotkevätmieli
- Re: Maksa-arvotKarhutar
- Re: Maksa-arvotusva
- Re: Maksa-arvotjulia
- Re: Maksa-arvotpikkumyy-41
- Re: Maksa-arvotKarhutar
- Re: Maksa-arvot (Pikku-Myylle)Karhutar
- Re: Maksa-arvot (Pikku-Myylle)pikkumyy-41