Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Useita kasvaimia rinassa?
Hei KauriinaKeväällä 2007 olin samankaltaisessa tilanteessa: mammografiassa näkyi kolme kasvainta, joista yksi varsin isokin, ultraäänikuvassa noin 6,5 senttiä. Paksuneulanäytteet otettiin heti seuraavana arkipäivänä, ja jo viikon sisällä mammografiasta oikea rinta poistettiin ja kainalo tyhjennettiin kokonaan. Parin viikon kuluttua tulivat patologin tulokset, ja siellä todettiin pääkasvaimen olleen noin 3,5 sentin kokoinen ja toisen pienemmän 2,1 sentin kokoinen halkaisijaltaan. Kainalossa oli myös tartunnan saaneita imusolmukkeita, joten sain kaikki hoidot sytostaateista (3 x taxotere + 3 x CEF) alkaen. Hoitoputki päättyi sädehoitoon, sillä hormonireseptoreja ei ollut kasvaimissani tarpeeksi: her2-reseptorit kuitenkin, joten herseptiiniä sain 9 viikon ajan Taxoteren kanssa.
Nyt olen ollut yli kaksi vuotta terveenä ja kuopus aloittaa huomenna koulun. Elämä jatkuu, ja alun järkytyksestä huolimatta elämä on palautunut aika lailla ennalleen. Vanhat liikuntaharrastukset jatkuvat, ja uusiakin on tullut rinnalle: olen löytänyt tanssin ja todellakin liikkumisen riemun. Sosiaalisissa velvoitteissani olen tullut aikaisempaa valikoivemmaksi ja yrittänyt lisätä aikaa perheelle. Olen aivan sama ihminen kuin ennenkin syöpähoitoja, mutta nyt ehkä paremmin ymmärrän terveyden, parisuhteen ja ystävyyden arvon. Näitä kaikkiahan sairaus koettelee, mutta tasapaino löytyy kun antaa ja ottaa itselleen ensin aikaa ja tilaa toipua.
Asia kerrallaan päivät palastelemalla selviää eteenpäin, ja apua ja tukea, sitä näiltä vertaisfoorumeilta (myös mm. rintasyöpäyhdistys) on saatavilla runsaasti. On kovin ikävää, että tämä kohtalo koskettaa niin monia työikäisiäkin naisia, mutta ainakin tietää, ettei ole yksin eikä tarvitse jäädä yksin. Voimia Sinulle, ja pura ajatuksiasi ja tunteitasi aina, kun siltä tuntuu!
T. Karhutar
- Useita kasvaimia rinassa?Kauriina
- Re: Useita kasvaimia rinassa?Karhutar
- Re: Useita kasvaimia rinassa?skorpioni-74
- Re: Useita kasvaimia rinassa?Kauriina