Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: kohdunkaulan syöpä
Hei !Miten odotusaikasi on edennyt? Toivottavasti toiminnan merkeissä ja olette voineet jo miehesi kanssa puhua asiasta. Kannattaa suunnata omaa energiaansa tietoisesti positiivisiin asioihin ja puhua mahdollisimman paljon ulos itseänsä. Ihan niinkuin olet jo tehnytkin.
Minulla todettiin kohdunkaulan syöpä 1.11.07 ja 27.11 jo pääsin leikkaukseen eli tosi nopsaan. Osaksi varmaan sen takia, etttä Tehy joukkoirtisanomisen takia oli leikkausaikoja jouduttu juuri noihin aikoihin rukkaamaan, joten minulle siitä oli hyötyä loppujen lopuksi.
Sinulla varmaan selviää leikkauksen jälkeen jatkohoidot. Toivon kaikkea hyvää odotukseesi. Se mitä voit nyt tehdä, on valmistautua henkisesti jo nyt toipumisaikaan ja kerätä positiivisuutta ja iloa. Niin ja vatsan alueen ihoa kannattaa vaikka rasvoa etukäteen, että iho olisi hyvässä kunnossa ja itse haava paranisi hieman paremmin.
Itselläni oli myös iso radikaalileikkaus. Eli kohtu, munasarjat ja nivusten alueen imusomukkeet poistettiin. Leikkauksen jälkeen oli ihmeellisiä pistelyitä reisien takana, aivan kuin neulasilla olisi tökitty (etsinkin muutaman kerran sairaalasängystä neuloja, että olisko niitä neuloja sinne eksynyt:))Näistä oli kahdenlaista teoriaa: sairaanhoitaja kertoi, että hermotukset etsivät uusia paikkoja jaloissa, lääkäri sanoi, että ovat vain leikkauksen jälkeisiä pistelyitä, kun leikkaus kesti niin kauan ja lihakset puutuivat. Pistelyt loppuivat kyllä melko pian kotiinpaluun jälkeen.
Keljua oli itsestäni veritulpan ehkäisevä jokapäiväinen pistäminen kotona, reiteen tai vatsamakkaroihin. Toisaalta siihenkin tottui muutamassa viikossa, eikähän sitä montaa viikkoa tarvinnut itseänsä piikittää. Leikkaushaava kun on todennäköisesti sinullakin pystyviilto, niin paranee hieman hitaammin kun vaakatasossa (minulla on aiemmin leikattu vaakaan kohdun ulkoinen raskaus).Haava parani itselläni kohtuunopsaan jo sairaalassa viikon aikana, kotiinpääsyn jälkeen hakaset täytyi sitten käydä otattamassa pois. Metallihakasista jäi pienen pienet jäljet arven molemmin puolin. Kaikenlainen "reuhaaminen" kannattaa kyllä oikeasti unohtaa muutamiksi viikoiksi leikkauksen jälkeen ja todella varoa nosteluita. Minä muutaman kerran liukkailla ilmoilla melkein kaatuilin ja tietenkin haava semmoisista ärtyi. Päivittäinen kevyt liikunta (lähinnä kävelyä) auttoi minua tosi paljon henkiseen jaksamiseen.
Virtsakatetrin poisottamisen jälkeen oli selkeästi vähemmän kipuja sairaalassa. Operaatiossa ilmeisesti joudutaan sinullakin virtsarakkoa siirtämään ja laittamaan takaisin paikoilleen, joten virtsaamisen kanssa voi olla kotiinpaluun jälkeen erilaisia oireiluja, esim. tuntuu, että rakkoa ei saa kunnolla tyhjäksi. Ei kuitenkaan välttämättä.
Seksihalut eivät ole ainakaan itselläni minnekään kadonneet. Miehen kanssa puhuminen ja avoimuus on ollut tärkeää. Tuo vertaisryhmä puolisoille kiinnostaisi toisaalta minuakin jos joku sellaista tietää olevan.
Jaksamista ja voimia sinulle tähän päivään! Yksityisviestin lähettäminenkin on täällä mahdollista, ohjeet taitaa löytyä foorumin alusta
donna
- kohdunkaulan syöpäSusku69
- Re: kohdunkaulan syöpäellinoora
- Re: kohdunkaulan syöpäSusku69
- Re: kohdunkaulan syöpäSariMari
- Re: kohdunkaulan syöpämummo46
- Re: kohdunkaulan syöpäDonna
- Re: kohdunkaulan syöpäsakripa
- Re: kohdunkaulan syöpäsakripa