Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kroonisesta rintasyövästä kysymys

Minullakin on luustoon levinnyt rintasyöpä. Rintasyöpä joulukuussa 2004. Luustolevinneisyys lokakuussa 2006 Tamofen-lääkityksestä huolimatta. Silloin metastaaseja selkärangassa, kylkiluissa ja istumaluussa. Nyt metastaaseja löytyy luustosta kaikkialta. Luustokartta on nykytilanteessani tarpeeton tutkimus. Pahin on lantionseutu eli lantio täynnä pieniä metastaaseja. Minulla on myös osaproteesi reisiluunkaulan murtuman vuoksi.

Kivut ovat ajoittain kovat. Kipusädetys on onneksi tehonnut niin selkärankaan kuin lantioon. Lääkityksenä OxyContin 40 mg 12 tunnin välein. Kipujen tähden pitäisi annosta suurentaa, mutta lääkkeen sivuvaikutusten vuoksi en uskalla. Lisälääkkeenä kipukohtauksiin OxyNorm. Jatkuva väsymys on rasittavaa. Päivällä on otettava 1-2 tunnin unoset. Sain 12 sytostaattihoitoa tämän vuoden aikana. Hoidoista tuli lisävaivoja mm. limakalvojen kuivuus ja neuropatia. Hoitotauon aikana lääkityksenä Femar. Luustoakovettavia lääkkeitä en voi syödä kalsiumpuutoksen vuoksi.

Olen omasta pyynnöstäni hoitotauolla vuoden vaihteeseen asti. Käyn töissä 3 pv/viikko ja 2 pv osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Töissä käymällä saan ajatukset pois sairaudesta. Viime keväänä hankalimpaan aikaan elinaikaennusteeni oli 2-3 vuotta. Sen koomin en sitä ole kysynytkään. Sytostaatit tehosivat, joten oletan ennusteeni olevan nyt paremman. Olen sopeutunut ajatukseen ennen aikaisesta kuolemasta.

Levinneen rintasyövän kanssa voi elää, mutta henkistä kanttia se vaatii. Zemppiä muille kohtalotovereille!

Talvio | 6.11.2007 klo 17:09:21