Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Polysytemia Verasta

Kun tilanne on sellainen, että valkosolu- ja verihiutalearvot ovat koholla runsaasti, tulee eteen joku lääkitys. Venesektio laskee vain punasoluarvoja. Olen käyttänyt Interferonia 4 vuotta vaihtelevilla annoksilla. Lääke aiheuttaa monille ikäviä sivuoireita, mutta on hyvä lääke. Itse olen sietänyt sitä hyvin kun annokset ovat kohtuullisen pieniä.
Luin jostakin ulkolaisesta tutkimuksesta, että Interferonin ansiosta tauti hidastuu. Saattaa saada lisäaikaa!
Interferonia, eri tyyppistä tosin, käytetään myös mm. MS-taudin hoidossa hidastamassa taudin etenemistä.

Ei kannata pelätä. On hienoa, kun meille annetaan mahdollisuus kalliisiin lääkkeisiin. Hieman piikitys "orjuuttaa". Lääke kun pitää säilyttää jääkaappilämpötilassa ja pistää monta kertaa viikossa. Itselläni tällä hetkellä 3 kertaa. Olen ostanut apteekista insuliinikynää varten kehitetyn pinen kuljetuslaatikon, johon saa sijoitettua tavallisen "kylmäkallen" pitämään Interferoni viileänä. Tämä auttaa muistaakseni 8 tuntia. Eli aika pitkän auto- tai junamatkan.

Pistäminen ei ole kivulias. Piikki laitetaan ihon alle -ei lihakseen, ja se on vain 0,3mm paksu. Siis tosi ohut. Joskus tuntuu hyttysen pistolta, useimmiten ei miltään.

Minulla ovat veriarvot pysyneet kohtuullisella tasolla tämän lääkkeen ansiosta. Tosin venesektioita joskus joudutaan silti tekemään kun hematokriitti ja Hb tuppaavat välillä nousemaan.

Ai niin. Minulla on hieman laajentunut perna. Interferonin ansiosta (kai) laajeneminen ei ole edennyt vaan jopa hienoista pienenemistä on havaittu.

Rohkeasti kokeilemaan vaan lääkettä.
leilahelena | 8.5.2008 klo 08:42:40