Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: PV ja veriarvot

Hei kaikki PV-läiset

Minulla mies sairastaa pv-tautia. On jo sairastanut yli 30-vuotta. Hänellä todettiin sairaus vuonna 1970, hänen ollessaan 20-vuotias. Nyt ollaan jo niin pitkällä, että sairaus on muuttumassa myelofibroosiksi (mahdollisesti, leukemiaan päin). Hän on kokenut kaikki mahdolliset hoidot, venesektiot, interferoonit ja sytostaatit. Tällä hetkellä hän syö Hydreaa (sytotostaattia) ei kuitenkaan kovin suurta määrä. Hänellä on perna kasvanut niin suureksi (40 cmx16 cm, n. 3-4 kg), että se painaa keuhkoja ja suolistoa. Leikkausta odotellaan, mutta liekö tuo hoitotakuu painaa päälle (6 kk), niin leikkausta on odoteltu jo kaksi kuukautta ja koska lie tapahtuu. Niin ja hän käy hakemassa (tiputuksessa) joka toinen päivä trombosyytteja ja joinain kertoina annetaan jopa verta, koska hemoklobiini on alle 80.

Siihen aikaan, kun hänellä sairaus todettiin, ei puhuttu kantasoluista eikä muista sellaisista asioista. Todettiin vain, että sairaus voi olla perinnöllinen, tosin kenelläkään hänen suvussaan ei ole tautia ollut. Minun sisarellani kylläkin todettiin pv-tauti juuri tuossa tammikuussa ja todettiin geenivirheeksi (vaikkakin hän on tupakoinut monia vuosia, tosin ei nyt enää 4-5 vuoteen).

Yritän nyt vain kertoa, että taudin kanssa voi elää pitkään (enemmän kuin 10-15 vuotta), vaikkakin joskus ottaa punaviiniä ja oluttakin ja syö hyvin. Ulkoilu ja yleensäkin luonnossa kulkeminen ja siihen liittyvät mukavat asiat parantavat elämän laatua kovasti.

Olen lukenut mielenkiinnolla teidän juttujanne ja halusin vain kertoa mieheni puolesta hänen tarinansa.

Voikaa hyvin!!! ja pitäkää lippu korkealla.

ulla57
ulla57 | 14.2.2007 klo 13:17:58