Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: PV ja veriarvot

Hei kaikki,
keskustelu on tosiaan vilkastunut ja mukavaa, kun siihe ottaa osaa useampikin kuin aiemmin. Itselleni on tehty muistaakseni vajaat 10 venesektiota tässä diagnoosin (jota nyt siis varmis-
tellaan Jak2-testillä, kuten olen jo kertonutkin) jälkeen (-05). Ne on tehty koko ajan Hatanpään sairaalan erikoispoliklinikalla,
verikokeissa voi käydä muissakin laboratorioissa (paitsi Jak2
vain tietyissä). Esim. meillä ei niitä tehdä työterveydessäkään.
Taitaa olla aika kirjavaa tämäkin homma ympäri maata. Minulle
on tähän asti soittanut verikokeista hematologi, vastedes niistä
soittaa sisätautilääkäri, joka tarvittaessa konsultoi hematologia.
Saivartelua tai ei, tuo pv-tapausten määrä (ja kokemus nyt
sairauden myötä) osoittaa sen, että kun tauti on harvinainen, eivät siitä tiedä läheskään kaikki lääkärit saatikka sitten muu henkilökunta, kun ei heille ole yksinkertaisesti tullut sellaista potilasta vastaan. Siksi on mielestäni tärkeää, että tiedämme itse, mitä ja millaisia oireita sairaus meille aiheuttaa. Jos jotakuta kiinnostaa, voi katsoa Suomen syöpärekisteriin, jossa on listattu keskimääräiset syöpään sairastuneiden määrät muistaakseni vuosilta 1958-2004 (ei
uudempaa tietoa). Siellä on, että v. 2004 pv:aan sairastui
koko maassa v. 2004 keskim. 27 miestä ja 25 naista ja määrä
vaihtelee vuosittain. Aika harvinaista siis. Lisäksi uskon vakaasti, että tauti voitaisiin löytää nuorempana, jos vain lääkärit siitä tietäisivät ja "uskoisivat", että jotain on vialla, kun hemoglobiini/hematokriitti on korkealla eikä vain arvella potilaan esim. syövän riittävästi rautaa tms. Olen varmaan kertonutkin itse pyytäneeni verenohennusta joskus 90-luvulla, koska en verenpainelääkityksen takia saanut luovuttaa enää normaalisti verta. Omalääkärini totesi minun olevan aivan liian nuori verenohennukseen... ja se siitä.
Tutkittu ei sen kummemmin.
No, yrittäkäämme kaikki pärjätä pv:n kanssa ja edelleen kaikille oikein hyvää kevättä ja hyviä vointeja! Tapaamispaikasta voisimme kyllä alkaa keskustelemaan. Jos porukkkaa on tulossa paljon, voisimme varmaan taas varata Syöpäyhdistyksen kerhohuoneen Tampereelta, mutta koska siinäkin on oma vaivansa, ei sitä muutaman hengen takia kannata mielestäni enää varata, vaan voisimme sopia tapaamisen esim. johonkin kahvilaan.
t. Puna06
Puna06 | 19.2.2007 klo 11:54:39