Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Tsemppiä
Hei Sidlar, olen pahoillani vaimosi tilanteesta. En toivota sinulle tsemppiä (kuten nimim. Varjossa kirjoitti, niin syöpä ei helpotu eikä parane tsemppaamalla). Toivon sinulle rohkeutta ja voimia tämän vaikean tilanteen edessä. Keskustele lääkärien kanssa ja pyydä heitä arvioimaan hoitojen hyöty kontra potilaan elämänlaatu.Itse olen menettänyt 3 isovanhempaani(kaikki n. 60-v) syövälle sekä rakkaan äitini (53-v).
Näitä kirjoituksia lukiessani jäin ihmettelemään/miettimään, miten erilailla lääkärit eri sairaaloissa (ilmeisesti) asioita ja elinaikaennusteita puhuvat lähiomaisille.
Äitini sairasti agressiivista, levinnyttä rintasyöpää n. 3 vuotta. Hän sai syto-, säde-, syto- jne. hoitoja mutta tilanne oli hallinnassa (niin ainakin luulimme). Juhannuksen jälkeen sunnuntaina hän joutui lähtemään sairaalaan huimauksen, ym- oireiden takia. Järkytys oli suuri, kun kuulimme että hänellä on useita etäispesäkkeitä aivoissa!!!
Hän sai myös kortisoonilääkityksen turvotusta poistamaan/estämään. Leikata ei voitu, joten jäljelle jäi sädehoito. Tehtiin kiireellinen lähete lähimpään sädehoitosairaalaan. Kiireellinen tarkoitti kesäaikaan: 28.6. lähete lähti ja vasta 12.7. oli aika. No, äitini ehti menehtyä 3.7. eli oltuaan tasan viikon sairaalassa. Oli sanoinkuvaamatonta seurata miten nuori, elämänhaluinen, rakas ihminen taantuu ja kuivuu kasaan viikossa. Lopussa näin kuin 90-v-vanhuksen. :(
Sen viikon aikan sairaalassa hän masentui todella pahasti, mikä oli surkuhupaiasaa, koska hän itse työkseen auttoi ihmisiä erilaisissa ongelmissa. Hän tietysti tiesi mitä on edessä ja ettei hän selviä. Missään vaiheessa kukaan, ei hoitajat eikä lääkärit puhuneet kuolemasta eikä elinajasta. Vaikka kysyin ja vaadin selitystä, missä mennään. Lääkäri vaan selitti, että nyt odotetaan sädehoitoaikaa, niin sitten tilanne helpottaa. Sillä välin hoidetaan turvotusta. (Kuulin jälkeenpäin, että sairaalassa oli lääkäri-meeting ja kukaan iäkkäistäkään lääkäreistä ei ollut nähnyt/kuullut näin nopeasti etenevää tapausta )Itse jotenkin takaraivossa tiesin, ettei äiti selviä sinne asti, mutta samalla toivoin ja puhuin äidille kokoajan tulevasta hoidosta. Miten tyhmää, kun nyt tuntuu, että paljon jäi sanomatta, kun ei tajunnut, että aikaa oli niin vähän!
Toivon että ehdit myös hoitamaan itseäsi vaimosi ohella ja ottamaan omaa aikaa. Etkä voi tehdä enempää kuin parhaasi ja sen on riitettävä.
kevättä odotellen Heisku
- TsemppiäSidlar
- Re: TsemppiäVarjossa
- Re: TsemppiäHeisku
- Re: Sidlarille...tytyrna
- Re: Tsemppiäkaamos
- Re: Tsemppiäpilvipouta
- Re: TsemppiäPiip
- KeuhkokuumeSidlar
- Re: KeuhkokuumeVarjossa
- Re: KeuhkokuumeHeisku
- Re: KeuhkokuumeSanaton