Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: munuaissyöpä

Hei!

Vaikeaa on diagnosointi. Pelkkä väsymys kesällä 08 oli syynä minunkin lääkäriin menoon. Syy löytyi vasta helmikuussa. Nyt 1. leikkauksesta on noin vuosi. Siis "oireeton" tauti on tosi hankala löytää ja hoitaa kuten oel:in puolison kohdalla on käynyt.

Minulla Nexavar-hoito on jatkunut n. 10 kk. Haittavaikutukset ovat olleet vähäisiä (verenpainetta on hoidettu Diovanilla, jalkapohjien ja sormien kipukohtia Bepanthen-voiteella), väsymykseen on auttanut uni ja ulkoilu. Vaikeinta on ollut leikkausten (lähes 30 tikkiä joka kerta) jälkeen päästä liikkumisessa alkuun. Kun jäljellä on vain osa toisesta munuaisesta ja puolet maksasta, niin kipulääkkeet ovat pannassa. Onneksi maksa on sellainen elin, että se kasvattaa uutta kudosta menetetyn tilalla. Näin minulle on käynyt.

Vuositarkastus, TT-kuvaus ja verikokeet olivat viime viikolla. Ei uusia pesäkkeitä ja veriarvot ok. Nexavar lopetettiin. Seuraavat kuvat otetaan kesäkuun alussa. Minulla on ohjeena syödä normaalia terveellistä vähärasvaista ruokaa, ja elää tavallista elämää. Elinten vajavuus ei tunnu mitenkään. Pelko kuitenkin myllertää mielessä, mistä seuraava pesäke löytyy. Näin varsinkin kontrollin lähestyessä. Pitäisi osata laittaa kolmeksi kuukaudeksi "tauti telakalle", kuten Karrakin.

Töissä aloitin kuukausi sitten puolipäiväisesti ja näin jatkan ainakin sinne kesäkuulle asti. Uskon, että ulkoilu ja lenkkeily, hiihto näin lumiseen aikaan, auttavat fyysisesti sekä ajatusten selvittämisessä. Kun ei oikein ymmärrä itseäänkään niin on vaikea selittää tunteitaan terveille läheisilleen.Yllättävää, että hyvätkin uutiset vaativat sulattelua.

Elämä on yllätyksiä täynnä ja päivät tulevat yksi kerrallaan kaikille.

Jaksamista ja aurinkoista talven jatkoa kaikille palstan lukijoille!

raksu
raksu | 2.3.2010 klo 18:50:30