Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Hoidot loppuneet, missä elämänilo?
Hei TA-61!Hoidoista selviäminen sitoo niin paljon energiaa, että oikeastaan vasta niiden jälkeen pää ja sydän ymmärtävät, missä on tullut käytyä. Yksinäisyyden tunnetta lisää julkisuuden ruokkima oletus, että jokainen hoidot läpikäynyt on ns. selättänyt syövän, vaikka oikeastaan kukin on vasta siinä vaiheessa toipumisensa alussa. Eikä siitä jälleenrakennuksesta nousta välttämättä samana ihmisenä, vaan ainakin jotkin asiat ovat eri lailla kuin ennen. Elämäniloa saa todellakin maanitella esille.
Sanotaan, että syöpä ei jalosta, mutta minussa se kyllä nosti esiin uudenlaisia tarpeita. Yksi niistä tarpeista on hiljentyminen ja omasta itsestä huolehtiminen. Siihen kannattaa nyt varata aikaa eikä tuntea huonoa omaatuntoa. Omaa seksuaalista halukkuuttaan todellakin joutuu "odottamaan" ja houkuttelemaan esille, ja itse olen ottanut terapeuttiseksi välineekseni tanssin. Se auttaa ymmärtämään ja luottamaan, että tämä leikelty ruumis voi vielä toimia ja kokea tunteita, joita voisi kuvailla iloksi.
Jokaisella on tietysti omat keinonsa, mutta minulle liikunnalla on iso iso merkitys uudessa elämässäni syövän jälkeen.
T. Karhutar
- Re: Hoidot loppuneet, missä elämänilo?Karhutar
- Re: Voima ja iloisuus loppui, täälläkin!Kyllä tästä selvitään