Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Katsoiko kukaan tv:stä "Tositarinaa"?

Huomenta, Kisuliini

Toivottavasti olet nukkumassa, kun naputtelen tätä viestiä. Nimittäin, kyllä siinä oma aikansa menee ennen kuin tähän tottuu - siis siihen, ettei voi enää luottavaisin mielin kuunnella kroppansa kipuja ja kolotuksia. Olen vetänyt itselleni sen linjan, että nyt katson ensin nämä hoidot, ja sen jälkeen aloitan ns. puhtaalta pöydältä. Eli nyt kun kolottaa, tulkitsen sen todennäköisesti johtuvan sytostaateista ja niiden sivuoireiden hoitamiseen tarkoitetuista lääkkeistä.

Mikä kipu sitten on huolestuttavaa, ja mikä ei? Leikkausalueella ja sen ympäristössä tuntuu leikkauksen jälkeen sekä kirvelyä että painetta. Näistä ensimmäinen kipu on pinnallista ja terävää, ja syntyy siitä, kun verisuonet ja hermot hakevat leikkauksen jälkeen uusia paikkojaan. Syntyy uutta kudosta arpikudoksen lisäksi. Tavallista on, että tämä kipu säteilee myös leikkaamattomalle puolelle ja välähtelee siellä omia aikojaan, kunnes mahdollisesti lakkaa hermotuksen palaessa leikatulle alueelle. Näin minulle on käynyt noin neljä kuukautta leikkauksen jälkeen.

Painon ja paineen tunne onkin sitten hankalammin kuvailtavissa, ja sille on olemassa useita eri lähteitä ja syitä. Sanotaan, että sisäelimistä tuleva kipu on jomottavaa ja tylppää ja että sitä on hankalaa paikantaa johonkin tarkkaan kohtaan. Erityisen varuillaan tulee olla, jos kipua esiintyy oikealla puolella, koska siellä sijaitsevat sekä maksa että haima. Näin varsinkin oikealta puolen leikatut ovat vaarassa saada syöpäsoluja maksaan, mutta mahdolliset metastoinnit paljastuisivat kyllä sytostaattien aikana tehtävissä verikokeissa. Ei siis tarvitse pelätä sitä, etteikö tilannetta hoitojen aikana seurattaisi ja että jotakin jäisi huomaamatta: sädehoitojakin varten päästään uudemman kerran tt-kuvaukseen.

Vatsan alueelle painetta aiheuttaa sinne maan vetovoimasta keräytyvät nesteet, ja erityisesti Taxoteren aikana olo voi olla iltaisin hyvin pinkeä. Kuitenkin, jos pinkeys häviää yön aikana tai liikkumalla pois, silloin se on normaalia imunesteiden virtausta, ja asiaa voi seurata ja kertoa havainnoistaan syöpähoitajille ja omalle lääkärille. Huolestua pitää, jos mikään ei tuo helpotusta turvotukseen ja pinkeyteen, ja alkaa esiintyä muitakin oireita, kuten pitkittyvää yskää ilman nuhakuumetta, hengenahdistusta etc. Silloin pitää ehdottamasti ottaa syöpäpolille yhteyttä.

Painon tunnetta vatsaan aiheuttavat myös monet vatsan suojaksi otettavat lääkkeet, joten tietyllä tapaa kriittinen ja suhteellisuudentajuinen täytyy tuntemustensa kanssa olla. Varsin nopeasti, muutamassa päivässä sen huomaa, mikä kipu on vain tilapäisesti käymässä, ja mitä täytyy se kaksi viikkoa seurata ennen kuin alkaa vaatia lisätutkimuksia.

Yhtä tärkeää kuin tarkkailla kipujaan on opetella ja tutkia erilaisia rentoutumistekniikoita, joista voi olla apua epämiellyttävien jännitystilojen laukaisussa. Itse olen joogannut kolme vuotta ennen kuin sairastuin, ja käytännössä huomannut sen harrastuksen hyödyt nyt, kun olen käynyt läpi suuren leikkauksen. Joogassa nimittäin oppii oikeaoppisen palleahengityksen, jolla voi laukaista monet jännitystilat jo alkuunsa ja saada paremmat yöunet ilman ylikierroksia. Suosittelen lämpimästi, sekä hatha- että astangajoogaa. Lisäksi useimpiin jännityskipuihin on mahdollista saada apua akupunktiosta. Kaikille se ei sovi, mutta itse olen saanut jännityspäänsärkyyn ja selkäkipuihin siitä avun.

Tulipas taas vuodatusta ja opastusta, mutta mihinkäs se kissa karvoistaan pääsisi sairaslomallakaan;) Koetetaan jaksaa ja pärjäillä oman sairauden kanssa!

T. Karhutar
Karhutar | 17.10.2007 klo 09:51:11