Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Hormonikorvaushoidon hyödyt ja haitat/ omia kokemuksia?

Hei!
Minulta poistettiin 35-vuotiaana kohtu ja toinen munasarja, toinen nostettiin ylös, ja kokeiltiin, jos se vielä toimisi. Eipä toiminut, se huomattiin kun hormoonipitoisuuksia mitattiin 3 kuukauden päästä leikkauksen jälkeen. Tästä huolimatta minulla ei ollut vielä minkäänlaisia vaihdevuosioireita, ja uskoinkin, että munasarja toimi.

Sitten aloitettiin estrogeenihoito, sain sitä geelinä, mikä oli mielestäni hyvä vaihtoehto. Lääkäri selitti sen välttämättömyyden, ja myös sen pienen riskin suurentumisen rintasyövän saamiseksi. Mielestäni siinä oli oikeasti tosi pieni ero, jos käytti tai ei. Mikään valinta se ei minulle tietysti ollutkaan, koska elimistöni olisi muuten vanhentunut ennen aikojaan, enkä olisi voinut elää normaalia elämää.

14 vuotta ehdin sitä sitten käyttää, ja sitten sairastuin rintasyöpään. Olen edelleen sitä mieltä, ja niin on lääkärinikin, että näissä tapauksissa ei ole vaihtoehtoja.
Jos hormoonihoitoa käytetään vaihdevuosioireiden lievittämiseen silloin kun iän puolesta on niiden aika, silloin voi miettiä, kärsiikö oireet vai käyttääkö, mutta kun on selvästi alle vaihdevuosi-iän, käyttö on mielestäni välttämätöntä.
t. Ellinoora
ellinoora | 3.4.2009 klo 10:42:27