Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Hormonikorvaushoidon hyödyt ja haitat/ omia kokemuksia?

Hei!
Samanlaista tietoa olen saanut, eli tosiaan rintasyövän riski ihan vähän kasvaa, mutta sitten suolistosyövän riski vähenee. Itse uskoin lääkäriä, ja tosiaan käytin estrogeeniä tuon 15 vuotta. Minulle sitä kirjoitettiin sitten kun olin ensimmäisessä tarkastuksessa hoitojen päättymisen jälkeen.

Tuohon edelliseen viestiin voisin vastata, että ilmeisesti vaihdevuosivaivat voivat tosiaan olla perimässä, koska minunkin äitini pääsi niistä hyvin vähällä, ja sama näyttää minulla olevan.

Itse ajattelin tuon hormoonikorvaushoidon niin, että 50-vuotiaaksi sen käyttö on tarpeellista ja tärkeää, koska siihen asti elimistö normaalisti sitä itsekin tuottaisi. Kun munasarjat oli poistettu, niin sen tilalle pitää sitä saada keinotekoisesti.

Kävin syksyllä gynegologilla, joka minulle silloin korvaushoidon määräsi, ja kerroin tietysti myös rintasyöpään sairastumisestani. Hän sanoi, että korvaushoito oli välttämätöntä, koska olin niin nuori, ja kertoi taas senkin, miten vähän se siihen rintasyöpäriskiin vaikuttaa. Rintasyöpä on niin yleinen tauti, että aika monelle se tulee, käytti hoitoja tai ei. Ymmärtääkseni se vielä vähentää niitä riskejä, kun käyttää vain pelkkää estrogeeniä eikä keltarauhashormoonia (jota siis ei kohduttomille käytetä).

t. Ellinoora
ellinoora | 9.4.2009 klo 13:01:21