Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Hormonikorvaushoidon hyödyt ja haitat/ omia kokemuksia?
Hei!Niin minulle ei myöskään tullut mitään vaihdevuosioireita, vaikka olin 35-vuotias, mutta lääkäri kertoi, että se vaikuttaa todella moneen asiaan, ja on välttämätöntä käyttää. Enää en edes tarkkaan muista, mutta jotenkin elimistö vanhenee ennenaikojaan, eli limakalvot kuivuvat, hiukset, iho ja koko keho kärsivät. Minulle tuli sellainen mielikuva, että jos en olisi sitä käyttänyt, niin näyttäisin varmaan nelikymppisenä seitsemänkymppiseltä?
Alle vaihdevuosi-ikäisenä estrogeeni todella kuuluu ihmiselle, mutta sairauden takia vain sitä ei itse tuota, ja siksi se pitää korvata. En muista sitä, kuinka paljon sen uskotaan vaikuttavan rintasyöpään sairastumiseen, mutta se oli jotain sellaista, että jos tuhannesta naisesta 4 sairastuu rintasyöpään, mutta jos nämä kaikki tuhat naista joutuisivat käyttämään estrogeeniä, niin sairastuisi 6 naista....jotain tuota luokkaa muistelisin sen olevan eli tosi pieni se ero oli. Ja tosiaan suolistosyöpiin nähden sillä on riskiä vähentävä vaikutus, ja oliko myös sydän- ja verisuonitauteihin jotain suosiollista vaikutusta, luulen jostain lukeneeni?
Lääkäri varmaan selittää näitä sinulle, ja kannattaa kysyä, ellei muuten kerro.
t. Ellinoora
- Re: Hormonikorvaushoidon hyödyt ja haitat/ omia kokemuksia?ellinoora