Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Miten koet ennen aikaiset vaihdevuodet?

Olin 43v kun sytostaattihoitojen alettua kuukautiset loppuivat ja vaihdevuosioireet alkoivat yht äkkiä ja pahoin oirein. Äidilläni oli ollut ns. helpot vaihdevuodet, ei ollut oikein edes huomannut niitä. Olen ajatellut, että tämmöiset "keinotekoiset" ennenaikaiset vaihtarit on sitten kamalammat, vaikka perintönä minun olisi kuulunut saada ne helpot :-(.

Tämän rumban alettua lihoin parin vuoden aikana 20kg. Olin myös aikaisemmin hoikka ja vaikka miten yritin laihtua, niin minä vain lihoin. Kroppa muuttui miesmäiseksi, minulla on oikea kunnon kaljamaha! Olen lihavampi kuin muinoin raskaana ollessani. Olen myös leveämpi rintojen kohdalta ja hartioista. Tämä lihominen ja kropan muuttuminen pahinta. Vaikka miten olen yrittänyt laihduttaa näiden kolmen vuoden aikana, niin ei laske.

Luulen, että lihominen liittyy vaihdevuosiin. Lihoin vuosi ennen korvaushoidon aloittamista 10kg ja sen jälkeen 10kg. Onneksi tyssäsi edes siihen! Odotettiin siis vuoden verran, että palautuuko kuukautiskierto ennen kuin aloitettiin korvaushoito. Estrogeenihoitoon loppui pahat kuumat aallot ja sain paremmat yöunet takaisin (se olikin iso juttu!), oloni muuttui kuin olisin talviunesta herännyt.

Kärsinyt olen vaihdevuosien vanhentavasta "sivuoireesta". Siihen hormonikorvaushoito ei ole auttanut. Liekkö tuo lihominen sen tehnyt, mutta kroppa näyttää yli 50-vuotiaan. Naama roikkuu. Puhumattakaan lisääntyneestä karvoituksesta, se ei naurata kun pitää välillä muistaa ajaa partahaivenet! "Huvittaa" kun jotkut höpöttää naisen voimavuosista. Yleensä nämä naiset ovat yli 50v. Olisi varmaan eri juttu saada vaihdevuodet normaalisti kuin tällä tavoin "luonnon vastaisesti" liian aikaisin. Ainakin minulla tämä on ottanut kovasti luonnon päälle. Ihmettelen usein, että eikö näistä kukaan muu kärsi kuin minä. Hiukset kasvoivat kyllä päähän (nekin harmaina), mutta tuntuu, että se nuoruus katosi.

Niin, vielä tuosta korvaushoidosta, että siitä en ole vielä valmis luopumaan, vaikka viime kerralla gynekologi sitä ehdotti. Jo annoksen pienentäminen toi kuumat aallot takaisin.

Mielelläni vaihtaisin ajatuksia vaikka privaatisti, jos täällä on joku kohtalotoveri, joka kärsii näistä ennen aikaisten vaihdevuosien oireista. Tunnen olevani kummajainen omassa tuttava piirissäni.

tuulikki | 25.4.2009 klo 19:31:15