Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Hormonikorvaushoidon hyödyt ja haitat/ omia kokemuksia?

Hei;

kyselit haitoista ja hyödyistä.

Ainut konkreettinen hyöty korvaushoidosta on mielestäni se, että hikoilukohtaukset loppuvat kuin seinään. Ainakin minulla.

Loput kokemukset löytyykin sitten haittapuolelta:

-painon nousu. Ennen hoikalla/normaalipainoisella naisella on parin vuoden aikana noussut paino n. 20 kg. Eikä pois saa millään.

-turvotus, väsymys, ärtyneisyys. Mieliala vaihtelee kuin murrosikäisellä. Vatsa turposi ensin hoidon aloituksen jälkeen niin, että ei istumaan pystynyt, mutta vaihdettiin pillereistä laastareihin, ja saatiin se asia onneksi ainakin kuriin.

-Rintojen koko suureni reilulla kuppikoolla, tämän tietenkin voi tulkita sekä hyötynä että haittana, itselleni tästä vaan haittaa.

Lääkäreiden kommenntti näihin oireisiin on yleensä että "Voi, voi". Ja kuten sanottu, olen itsekin vasta 34-vuotias, joten on minullekin sanottu, että ovat välttämättömiä tämänikäiselle naiselle.

Jos muuten lukee lääkepakkauksen tekstejä yleisimmistä hormonikorvaushoidon oireista, ovat niistä useimmat juuri samoja, kuin itse vaihdevuosioireet.

itse lopettaisin samointein hormonimyrkkyjen käytön, jos vaan olisi vaihtoehto!
adele | 8.4.2009 klo 14:05:41