Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Rinnanrakennus-leikkauksen jälkeen?
Hei!Sairastuin rintasyöpään talvella 08 (laaja in situ, gr3, her2-positiivinen, horm.positiivinen, vartija puhdas) ja leikkaus oli maaliskuussa.
Samassa leikkauksessa rakennettiin uusi rinta omentista eli vatsapaidasta ja koska se ei ollut kooltaan riittävä, laitettiin vielä silikoni-implantti. Rinta oli alkuun turvonnut ja järkyttävä, mutta muutaman kuukauden kuluttua se oli lähes symmetrinen toisen rinnan kanssa. Rinnan halki ei ole haavaa, poistettu nännipiha on suljettu tupakkapussiompeleella ja pienellä ihosiirteellä, nänni tatuoidaan myöhemmin. Rintojen välissä on pystyhaava ja kainalon alla poikkihaava - hyvin ovat parantuneet.
Koska syöpäsolukkoa löytyi laajalta alueelta rinnasta, lähes kiinni ihosta ja takaseinämästä, sain sitten sytostaatit ja Herceptiinihoidon ja vielä tulevat säteet. Saa nähdä miten sädehoito vaikuttaa omenttikudokseen ja silikoniin, kovettuvatko ne tms. Tietoa näiden käyttäytymisestä ei ole, koska omenttileikkauksia ei Suomessa ole monta tehty ja taisin olla ensimmäinen, jolle se tehtiin rinnanpoistoleikkauksen yhteydessä. Omenttileikkaukseen päädyttiin, koska olen hoikka, eikä vatsan päällä ollut tavaraa tarpeeksi...
Meillä täällä Joensuussa on taitava rintaryhmä ja pieni sairaanhoitopiiri mahdollistaa sen, että eri osa-alueiden kirurgit pääsevät samaan saliin leikkaamaan (rinnan poisti hoitava kirurgi, gastropuolen kirurgi irrotti omentin ja plastiikkakirurgi rakensi rinnan).
Olen hyvin tyytyväinen uuteen rintaani, se on pehmeä ja myötäävä ja hyvin laskeutunut. Mieheni mielestä kauniimpi kuin aito...grrr! Saa nähdä miten se jatkossa käyttäytyy, ainakin siinä on oman kehon verenkierto ja entinen iho päällä.
Vaikka alkujärkytyksessäni ajattelin, että rinta on todellakin toisarvoinen asia, kunhan syöpä vaan saadaan pois, niin olen kuitenkin ollut hyvin tyytyväinen että se tehtiin samalla, kun siihen kerran oli mahdollisuus.
Jokaisen pitää tietenkin miettiä kohdallaan, haluaako korjausleikkaukseen vai ei. Rohkaisen kuitenkin kohtalotovereita leikkaukseen. Kummasti se antaa naiseutta takaisin, kun ei tarvitse arkailla sosiaalisia tilanteita tai esim. riisumista vaikkapa harrastusten (jumpat, uinnit jne.) yhteydessä - saati sitten yöpuulle asettuessa;).
No näistä asioista ja kokemuksista kertyisi vaikka romaani, mutta jatketaan toisella kertaa. Hyvää syksyä!
Hiusten, ripsien ja kulmien kasvua odotellen,
Seepia
- Re: Rinnanrakennus-leikkauksen jälkeen?Lotteliini
- Re: Rinnanrakennus-leikkauksen jälkeen?Seepia
- Re: Rinnanrakennus-leikkauksen jälkeen?lumipalloheisi
- Minulle tehtiintools
- Re: Kysymys Toolsille!Tellervo
- Re: Minulle tehtiinTigerlily
- Re: Rinnanrakennus-leikkauksen jälkeen?MissShadow