Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rinnanrakennus-leikkauksen jälkeen?

hei
Kerron uunituoreita tuntemuksia rinnankorjausleikkauksen jälkeen. Kotiuduin sairaalasta tämän viikon maanantaina. Viikon siellä makasin. Olen aika hoikka enkä halunnut selkälihaksesta rintaa koska olisi pitänyt käyttää lisänä silikonia jotta jotain olisi saatu rakennettua. Niinpä rinta tehtiin vatsalihaksesta. Leikkaus kesti 7½ tuntia ja heräämössä olin vuorokauden (vahtivat että kaikki esim verenkierto yms sujuu hyvin ennen kuin viedään osastolle). Kuolio/tulehdusvaarahan on suurin juuri eka päivinä. Mitä enemmän aikaa menee sitä normaalimmaksi rinta tulee kun verenkierto alkaa toimia. Ne heräämön tunnit oli kyllä elämäni pisimpiä tunteja.
Paraneminen on lääkäreiden mukaan edennyt hyvin ja olen itse samaa mieltä. Toki eka päivät oli kamalia; rinta ei ollut kipeä mutta maha sitäkin kipeämpi. Mutta kipulääkitys oli hyvää ja tarvittaessa sai lisää jos pyysi.
Rinta on turvoksissa tietysti ja näyttää siksi eripariselta. Lääkärin mukaan turvotus voi kestää 2-3 kk, tuntoa siihen tulee hitaasti, siis tulee mutta ei koskaan ihan sellaista kuin toiseen rintaan.
Leikkaushaavat on tosi siistit, alavatsasssa reunasta toiseen oleva haava ja rinnan tikkaukset ympäri rinnan- ei rinnan poikki. Napakin on ihan sievä kunhan siitä otetaan tikit pois. Lääkäri sanoi, että navan pitää olla sellainen että siitä vaikka sampanjaa joisi. Kunhan joskus nänni rakennetaan ja tatuoidaan, ei uimahallissa kukaan huomaa varmasti muuta kuin korkeintaan alavatsan haavan joka käy keisarinleikkaushaavasta.
Kävelen (=hiihdän) vielä kumarassa kuin vanha mummu mutta uskon olevani hevosen selässä ratsastamassa, tosin vain käyntiä (minun tapa pitää kuntoa yllä) taas syksyn koittaessa
Itse en ollut ajatellut rinnan korjausleikkausta , sitä ehdottivat lääkärit. Olen jo 56 mutta lääkäreiden mielestä näin "nuorelle" ehdottomasti rinta kannattaa rakentaa. Varsinaisesta rinnanpoistoleikkauksesta on 3 vuotta ja sytojen ja säteiden jälkeen minulla on menossa 5 vuoden hormonihoito, joka keskeytettiin leikkauksen ajaksi, jotta sillä ei lisätä veritulppariskiä.
Mutta te jotka mietitte asiaa, menkää rohkeasti "arvioitavaksi" ja leikkausjonoon. Jonotuksen aikana teillä on riittävästi aikaa harkita leikkausta puoleen ja toiseen ja ottaa selvää asioista. Ja leikkauksesta voi kieltäytyä vielä leikkausajan saamisen jälkeenkin jos siltä tuntuu. Silloin joku toinen leikkausta odottava vain saa teidän peruutusajan eikä kukaan menetä mitään.
Juhannusta odotellen
Jörkki | 20.6.2007 klo 11:37:15