Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Re: Poissa

Lämmin osanottoni suruusi. Meillä on siunaustilaisuus jo takana, mutta uurnan lasku vielä edessäpäin. Tämä oli tavallaan odotettavissa jo jonkin aikaa, mutta ei siihen silti voi mitenkään valmistautua. Vieläkään en oikein usko tapahtunutta todeksi. Hautajaisjärjestelyissä on parasta turvautua hautaustoimiston palveluihin. Ne käytännössä hoitavat kaiken tarvittavan omien valintojen mukaan. Hinta riippuu paljolti tehdyistä valinnoista. Käytännössä kaiken voi kuitenkin laittaa vainajan omaisuuden vähennyksiin perunkirjoituksessa lähiomaisten kukkalaitetta ja kuolinilmoitusta myöten. Ei mitenkään helpottava tieto varmasti, mutta niin se kuitenkin menee.

Kuinka läheisen kuolemaan voisi koskaan valmistautua. En tiedä. Se ei tunnu onnistuvan silloinkaan, kun lähtölaskenta on jo alkanut eikä toivoa "uudesta" huomisesta enää ole. On vain jotenkin koitettava jaksaa itse eteenpäin. Kuoleman jälkeen on hoidettava joitakin käytännön asioita, mutta kaiken tunnepuolelle kuuluvan käsittelemiseen menee useimmiten aikaa jopa vuosia ja vain aika voi siinä mielessä parantaa. Ei auta oikeasti yhtään toisten kauniit puheet ja viittaukset muistoihin, jotka jäävät jäljelle. Ei mikään muu kuin aika.

Olen antanut itselleni luvan olla käymättä kaikkea tapahtunutta läpi yhtään nopeammassa tahdissa kuin asiat ovat tullakseen. Ikävä on valtava, mutta kokemuksesta tiedän, että ajan myötä kaikki kauniit yhteiset asiat "saavat kultareunukset" ja muuttuvat hyviksi muistoiksi. Silti jonkinasteinen ikävä tulee aina jäämään sydämeeni. Niin paljon olisi vielä ollut elämää elettävänä ja kokemuksia jaettavana. Mutta toiveistani huolimatta asiat menivät toisin. Ehkä jonain päivänä ymmärrän kaiken tarkoituksen - tai sitten en. Näin luulen teidänkin tapauksessanne asioiden etenevän.

Toivotan sinulle voimia tuleviin koitoksiin.

Krisse
krisse63 | 29.12.2006 klo 21:23:05